Racingbloggen e

Marcus Ericsson depåstoppskung i IndyCar!

Publicerad 2019-05-25

Det blev Marcus Ericsson som levererade den första svensktriumfen i årets IndyCar-mästerskap – och han gjorde det med en segertid på inte ens 15 sekunder! Under fredagseftermiddagen här i Indianapolis var det nämligen Mackan som drog längsta strået i depåstoppstävlingen Pit Stop Challenge under uppbyggnaden till Indy 500; och gav sitt team en rejäl prischeck på kuppen.

Man skulle kunna kalla det för ett jippo, men med en prissumma på 50 000 dollar är detta i sådana fall ett ganska påkostat sådant. Pit Stop Challenge är en tradition på den så kallade Carb Day – den sista träningsdagen inför Indy 500 – och har tidigare vunnits av bland andra Jacques Villeneuve och vår egen Kenny Bräck.

Nu kan alltså även Marcus Ericsson sälla sig till vinnarna av detta ändå ganska prestigefyllda evenemang, efter att ha gått obesegrad genom ett antal man-mot-man-heat för att till slut besegra ”Mr IndyCar” själv – Scott Dixon – i en final i bäst av tre.

Pit Stop Challenge

Upplägget för Pit Stop Challenge är enkelt men genialt – typiskt amerikanskt och något som vi definitivt kan lära oss av i europeisk racing. Man lottar helt enkelt ett antal heat, två mot två, där förarna startar jämsides och sedan accelererar ett 50-tal meter till sin depåbox. Där görs ett depåstopp och sedan gasar förarna iväg mot en mållinje bara några meter längre bort. Snabbast vinner. Otroligt publikfriande – det var 75 000 på plats för att bevittna spektaklet – och ett briljant sätt att lyfta fram de mindre berömda hjältarna på pit lane.

Marcus vann alltså finalen över Scott Dixon och gav därmed Schmidt Peterson Motorsports deras första seger någonsin i Pit Stop Challenge (efter tre raka andraplatser). Detta evenemang äger alltså rum årligen på Carb Day och Mackan – som helt dedikerade segern till sitt ”fantastiska crew” – är den andre svensken efter Bräck som tar hem det. 50 000 dollar tillföll mekanikerna i SPM och glädjen, ja den var omissbar.

Kul att notera är att sex av de förare som genom åren vunnit Pit Stop Challenge faktiskt också senare vunnit riktiga IndyCar-race. Vi skulle väl inte gråta blod om ett sjunde namn kunde skrivas in i den statistiken; varför inte redan i morgon?

För Felix Rosenqvist slutade depåstoppstävlandet redan i det första elimineringsheatet, efter att en hjulmutter på vänster bak inte ville fästa. Tråkigt, men Felix var inte direkt nedslagen för det. Istället är det något i hans ögon som säger att han gärna vill få det här loppet avklarat nu – det är en extremt lång uppladdning till Indy 500 och nu börjar många i depån verkligen längta efter race.

Marcus Ericsson känns väldigt harmonisk den här veckan. Han verkar trivas på Indianapolis Motor Speedway, han har en bra bil under sig, och han startar från 13:e ruta i sitt första Indy 500. Marcus har tagit till sig den här utmaningen på ett så här långt starkt sätt och det ska bli mycket intressant att se vad våra båda svenskar kan göra i racet i morgon.

Om det nu blir något sådant, vill säga. Just nu säger väderprognoserna att risken för regn under söndagen är hela 90 %. Om loppet inte går att starta (man kör aldrig i regn på ovaler på grund av säkerhetsrisken) kommer det att flyttas till en annan dag. Senast detta hände var 1997 (Kenny Bräcks rookieår), då racet fick flyttas från söndagen den 25 maj till måndagen den 26:e och sedan ännu en gång till tisdagen den 27:e.

 

Lindh på pallen på alternativ Indy-bana

Rasmus Lindh på Lucas Oil Raceway

Efter Pit Stop Challenge igår åkte jag från Indianapolis Motor Speedway till den närbelägna Lucas Oil Raceway, en så kallad short oval (0.6 mile att jämföra med IMS 2.5) bara 20 minuter bort. Där tävlade Rasmus Lindh i Pro 2000-klassen, och racet blev faktiskt ganska underhållande. Det är annorlunda racing på en short oval med varvningar nästan omedelbart, och Rasmus lyckades med en snygg manöver knipa den sista pallplatsen med en omkörning på yttern på det allra sista av racets 90 varv.

Snyggt kört av Rasmus, som därmed befäster sin totalledning efter dubbelsegern under IndyCar GP-helgen på IMS senast. Rasmus har förresten blivit tillfrågad att köra en historisk IndyCar-bil vid ett evenemang i Colorado om ett par veckor och verkade riktigt sugen på att acceptera erbjudandet.

 

Lördag: Legends Day

Idag lördag väntar Legends Day här i Indy, med autografsessioner och framträdanden från gamla Indy 500-hjältar. Vädret är just nu kanon, men låt oss se vad himlens makter har i beredskap framöver…


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se