Racingbloggen e

Marcus och Felix i samma stall 2020?

Publicerad 2019-10-01

IndyCar-säsongen 2019 har precis lagts till handlingarna – och nu intensifieras spekulationerna inför nästa år. Den stora frågan för oss svenskar är vad som händer med Marcus Ericsson, som i nuläget saknar kontrakt – men som enligt ett av många rykten kan vara på väg att göra Felix Rosenqvist sällskap hos Chip Ganassi Racing.

Felix är ju som bekant klar för en fortsättning hos Ganassi efter sin succésäsong där han utropades till årets nykomling, och i den andra av teamets två bilar fortsätter även Scott Dixon under 2020.

Ganassi har bara tävlat med två bilar den här säsongen, men vid finalen på Laguna Seca förra helgen intensifierades snacket om att teamet eventuellt överväger att expandera till nästa år – och att Marcus Ericsson kan vara en potentiell kandidat till tredjebilen.

Enligt vad Racingbloggen erfar skulle ett sådant upplägg involvera en i princip fullständig finansiering av den extra bilen från Marcus Ericssons personliga finansiärer (till skillnad mot Rosenqvist/Dixon, vars bilar finansieras direkt av teamet och dess egna sponsorer). Att driva en IndyCar-bil kostar runt 60-70 miljoner SEK per år.

Kan Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist vara på väg att bli teamkamrater i IndyCar?

Personligen tror jag faktiskt att det ligger en del i det här ryktet. Timingen skulle åtminstone vara lämplig. Ganassi har på senare år – parallellt med Indy-programmet – drivit Fords fabrikssatsning i sportvagns-VM samt den amerikanska IMSA-serien, men det projektet upphör efter årets säsong. Det innebär att en stor mängd personal frigörs från GT-satsningen och skulle kunna omplaceras i IndyCar.

Att addera en tredje bil till ett team som i dagsläget är dimensionerat för två är dock ingen lätt logistisk uppgift. Med stor sannolikhet skulle det i så fall röra sig om ett så kallat satellitteam, alltså en till stor del fristående verksamhet bara löst sammankopplad med ”huvudteamet”. Eventuellt skulle man också behöva driva en potentiell tredjebil från andra lokaler än Chip Ganassis HQ i Indianapolis.

Självklart är det garanterat fler om budet om en så pass attraktiv sits som hos Chip Ganassi, och frågan är hur pass starka alternativ som finns tillgängliga på förarmarknaden. Vi vet att Indy Lights-mästaren Oliver Askew har testat för teamet och imponerat på ledningen, och han har dessutom med sig 1 miljon dollar i prispengar från Indy Lights – plus ytterligare stöd för tre IndyCar-race (däribland Indy 500). Frågan är om det räcker för att motivera Chip Ganassi att lägga ner det arbete som behövs för att pussla ihop en full säsong med Askew.

Jag var nyligen i kontakt med Marcus Ericsson för en intervju till en summering av årets säsong (som går att läsa i nästa nummer av Bilsport), men enligt honom själv är ”ingenting klart” vad framtiden anbelangar. Han uttryckte dock en stark önskan om att stanna kvar i IndyCar, ett mästerskap som verkligen tilltalar honom, och sade att målet är till ”100 procent” att göra just det. Han bekräftade också att man fortfarande pratar med Schmidt Peterson Motorsports, hans nuvarande team, samt ”andra stall”.

Hur nära förestående ett potentiellt besked är återstår att se. Det avgörs förstås av hur den närmaste tidens förhandlingar, bland annat med Chip Ganassi Racing, avlöper.

Marcus Ericsson är som bekant också reservförare för Alfa Romeos Formel 1-stall. Han var inte på plats vid Rysslands GP den gångna helgen, men kommer att infinna sig vid de resterande fem F1-racen den här säsongen.

 


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se