Racingbloggen e

Marcus Pirelli-testar i F1, Joel tävlar i Shanghai

Publicerad 2019-06-27

Racingsäsongen rullar på i oförminskad takt. Idag bekräftade Alfa Romeo, före detta Sauber, att Marcus Ericsson kommer ta plats i teamets F1-bil på Red Bull Ring i nästa vecka för två dagars däcktester tillsammans med Pirelli.

Det är inte ett oväntat besked. Snarare har det varit en fråga om när – inte om – Marcus skulle kallas in för ett uppdrag i sin roll som teamets officiella tredje- och reservförare. Efter fyra säsonger tillsammans med teamet fick han till slut lämna sin sits som ordinarie tävlingsförare inför 2019, men Marcus bibehåller kontakten med stallet – som delvis ägs av hans personliga sponsorer.

Nu står det alltså klart att Marcus ska stå för körningen under Pirellis däcktest på Red Bull Ring i nästa vecka, ett par dagar efter att Österrikes Grand Prix avslutas på samma bana.

Testet äger rum på tisdag och onsdag och syftar till att hjälpa Pirelli i utvecklingen av 2020 års däck. Detta är något som samtliga F1-team hjälps åt med under säsongen, och denna gång är det alltså Alfa Romeos tur att tillhandahålla bil och förare.

Ett trevligt extraknäck för Marcus, som ju annars hittat ett nytt och i mitt personliga tycke mer passande hem i IndyCar, men man ska inte dra för stora växlar av den här typen av uppdrag. Detta är inte en utvärdering av Marcus som förare, utan ett jobb som ska utföras för Pirellis räkning. För Marcus del passar det bra att avlasta Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi den här gången eftersom han ändå har en lucka i IndyCar-kalendern just nu.

Marcus Ericsson är – tillfälligt – tillbaka i F1

 

Rekordjakt i Pikes Peak

Nu på söndag, samma dag som Österrikes GP, går Pirelli för övrigt för ett nytt världsrekord i den klassiska backtävlingen Pikes Peak i USA. Siktet är ställt på klassen för produktionsbilar, i ett projekt där Rhys Millen ska försöka slå det existerande rekordet bakom ratten i en Bentley Continental GT.

 

Joel Eriksson i Shanghai

Vår man i DTM, Joel Eriksson, kommer att tävla i det kinesiska GT-mästerskapet i Shanghai den här helgen. Joel lånas ut av BMW till det lokala teamet FIST-Team AAI, där han bildar par med den kvinnliga föraren Betty Chan (vars familj också driver AAI-stallet).

Inhoppet, som sker i den tredje av totalt sex deltävlingar i China GT, kan ses som ett sätt för BMW att ge Joel extra körtid samtidigt som man stärker sina odds på en viktig marknad i världens folkrikaste land. Två lopp över vardera en timme ska köras i helgen – ett på lördag och ett på söndag.

Joel, som ska köra en BMW M6 GT3, säger så här om gäststarten i Kina:

”Det här är precis en sådan utmaning man behöver för att utvecklas som förare. Det känns spännande att vara här i Shanghai och tackla den här uppgiften. Det är en helt ny bana för mig och M6 GT3:an är förstås väldigt olik M4:an jag vanligtvis kör i DTM, men jag siktar högt och förhoppningsvis kan jag bidra till ett bra resultat. Jag ska göra mitt bästa och jag ser fram emot att jobba med Betty och FIST-Team AAI under den här helgen.”

Den BMW Joel Eriksson ska köra i Kina i helgen.

 

Seger för Erik Johansson på Imola

På tal om BMW M6 GT3: under helgen som gick lyckades Erik Johansson ta hem en seger i det italienska GT-mästerskapet i just en sådan bil. Johansson har, som jag skrev om tidigare i år, blivit uttagen till BMW:s officiella juniorprogram den här säsongen – samma program från vilket Joel Eriksson så småningom lyftes upp till sin nuvarande DTM-sits.

Helgens seger kom på Imola-banan, där Erik tillsammans med teamkamraten Stefano Comandini var först över mållinjen i helgens första av två race. De slutade sedan fyra i det avslutande loppet.

Segern var den andra i år för Erik Johansson, som också kammade hem premiären på Monza i början av april.

Erik Johansson (trea fr.v.) på pallen i Imola.


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se