Nyhett e

McLaren Senna – vingar för pengarna!

Publicerad 2017-12-11

McLaren har dundrat ut sitt topphemliga hyperbilprojekt, som gått från kodnamn P15 till McLaren Senna efter den brasilianska Formel 1-föraren Ayrton Senna. Han vann sina tre världsmästartitlar tillsammans med McLaren 1988, 1990 och 1991 – och gick tragiskt bort 1994 i San Marinos GP för Williams-stallet.

Det ska inte vara en ersättare till P1 utan den ska tillverkas parallellt med P1:s kommande efterträdare BP23 – som är tresitsig precis som klassiska McLaren F1 som byggdes 1992-1998.

Senna är byggd för gatan men är som du ser anpassad aerodynamiskt för att ta sig an vilken racerbana som helst. Vikten är imponerande låg; bara 1.198 kilo vilket är 220 kg mindre än McLaren 720S. Aktiv aerodynamik ska ge downforce av sällan skådat slag, mest kilo hamnar på den enorma bakvingen.

Maskinellt har Senna en 4-liters V8 med dubbelturbo och en sjustegad dubbelkopplingslåda – och strikt bakhjulsdrivning. Effekten är 789 hk och 800 Nm, vilket ska skicka bilen till 100 på cirka 2,6 sekunder eller lägre, och toppa 320 km/h. Det hela sammantaget gör det till den snabbaste McLaren för gatan någonsin!

Insidan är lika mycket race som utsidan, med supertunna kolfiberstolar med bara lite stoppning. Minimalistiskt med en kolfiberratt utan knappar men med paddlar för växlingen.

I England står det 750.000 pund på prislappen, vilket motsvarar 8,5 miljoner svenska kronor. Bara 500 ska byggas – och alla är redan bokade! Bilen får premiär i Genève i mars, och ska börja serieproduceras efter september 2018.

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se