Nyhett e

Mer telefonprat gör bilresan säkrare

Handsfree och förbud mot sms under bilkörning har inte haft någon uppenbar inverkan på säkerheten i trafiken. Bilister verkar helt enkelt oförmögna att låta sina mobiler vara.
Så nu har forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan fått 30 miljoner kronor av EU för att ta fram ett system för röststyrning av telefoner, surfplattor, GPS:er och mediaanläggningar.

Publicerad 2012-02-14

När handsfree inte ökar säkerheten och folk struntar i förbudet mot att sms:a under bilkörning är det dags att hitta på något annat.
Svenska forskare har fått EU-pengar för att ta fram ett system för röststyrning av elektronik i bilen.
Det är forskare vid Tekniska högskolan i Stockholm (KTH) som fått 30 miljoner kronor för projektet.

Grundtanken med det nya systemet är att föraren ska styra stereo och mobiltelefon med sin röst och undvika knappar och distraherande bildskärmar. Redan i dag finns liknande system i lyxbilar, till exempel från tyska Daimler som också deltar i projektet, som går under namnet Get home safe.
– De ser tal som huvudkanalen för att styra elektroniken i bilen och det ligger inte alls långt fram i tiden även för billigare bilar, säger Jens Edlund, forskare vid avdelningen Tal, musik och hörsel på KTH.

I ett första steg handlar projektet om att styra telefonen med rösten. Nästa steg blir att prata in direkt på Facebook och Twitter. Men ännu viktigare är när systemet vill att du som förare gör det.
– Vi ska koppla ihop det med trafikövervakningen och se till föraren inte störs under svåra trafiksituationer. Om bilen däremot parkeras tar systemet tillfället i akt och säger: Du har tre sms!

Fakta: Dålig verkan av mobilförbud

  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) konstaterade i en rapport till regeringen i höstas att en lag mot handhållna mobiltelefoner under körning antagligen inte medför att färre förare använder mobiltelefoner. Lagar mot mobiltelefonanvändning minskar inte heller antalet trafikolyckor, visar internationell erfarenhet.
  • Däremot tyder ny forskning på att olyckor och kritiska trafiksituationer ökar i samband med hanteringen av mobiltelefonen (till exempel att slå ett telefonnummer eller skicka sms) men inte under själva telefonsamtalet.
  • Källa: VTI (TT)


Bilsport.se

bilsport@bilsport.se