Nyhette
2017-07-04

Mest extrema 911:an för gatan någonsin

Artikel publicerad 2017-07-04

GT2 RS är här – och vilket monster! Trots strikt bakhjulsdrivning kör man 0-100 på 2,8 sekunder och toppfarten är hela 340 km/h, samma som i 918 Spyder.

Växellådan är sjustegad PDK dubbelkoppling och det går inte att välja manuell ens om man tigger om det. Motorn är baserad på den 3,8 liter stora boxersexan vi hittar i Turbo S men med större turboaggregat och adderat kylsystem med en dusch vatten där det behövs som mest. Avgassystemet är också förändrat, det är byggt i titan vilket väger ännu mindre. Effekten är 700 hk vid 7.000 rpm och 750 Nm vid 2.500 rpm.

Däcken mäter 325/30 ZR 21 bak och 265/35 ZR 20 fram och bromsskivorna är som standard kolfiberkeramiska. Kolfiber hittar vi också i karossdelar som framskärmar och huv, medan taket är i magnesium. Med full tank väger bilen 1.470 kilo. Vill man ha den lite mer lättfotad köper man Weissach-paketet som kapar 30 kilo tack vare titan- och kolfiberdelar. Den har dessutom fälgar i magnesium.

Insidan är i Alcantara och kolfiber, och köper man Chromo-paketet får man förstås ytterligare funktioner för mätning av varvtider och annat.

Det tråkiga i kråksången är att man bara bygger 1.000 exemplar – och alla är redan bokade. Priserna bör ha landet en god bit norr om 2 miljoner kronor och om någon landar i Sverige dyker den upp nästa år.

Här körs den publikt för första gången i Goodwood:

Bo Lundvang
bo.lundvang@bilsport.se