Nyhett e

Nästa år kommer Audis nya suv

Publicerad 2017-01-10

I formatet så är Audi Q8 Concept väldigt lik nuvarande Q7, med drygt fem meter på längden och tre meters hjulbas. Konceptet Q8 som visas i Detroits den här veckan mäter rejäla 204 cm på bredden mot Q7:ans 197. Q8 Concept är försmaken av en stor suv som ska lanseras nästa år, med mer coupéliknande linjer där taklinjen sluttar baktill. Plats för fyra personer och 630 liter bagage, med öppning av dörrarna via touch-sensorer.

Drivningen sker med en kombination av en 3,0-liters TFSI-motor på 333 hk/500 Nm och en elmotor som adderar 100 kW och 330 Nm. 0-100 rusar på 5,4 sekunder och snittförbrukningen när man kör som folk landar på ytterst måttliga 2,3 liter per 100 km, och utsläpp om 53 gram CO2 per km. På enbart el ska man kunna ta sig 60 km, full laddning når man på 2,5 timmar.
Konceptet har 23-tumsfälgar med 11 tums bredd och 305/35-däck runt om, och för stoppandet står 20 tum stora keramiska bromsskivor.

Tekniksidan är förstås fullmatad. Framåt blir vägen belyst med Audis laserljus som effektivt kan blända av precis runt mötande bilar. Inuti finns en head-up display som projicerar det viktigaste framför föraren – men vid navigation dyker det upp pilar på andra ställen på framrutan. Audis virtual cockpit ”future” har högre upplösning än förr, och med knappar på ratten kan man fippla om till prestandaläge där hastighetsmätare och varvräknare blir mer tredimensionella. Den centrala skärmen är integrerad i en högglänsande list som gör att den ser ut att ”försvinna” när man slår av den. Nya material har använts tillsammans med kolfiber och aluminium, i kontrast till mjuka finnappa-säten och Nubuck i spännande färgen pastellsilver.

Inställning av klimatanläggningen sker med en egen skärm på mittkonsolen som är lätt åtkomlig genom att man kan vila sin vrist på den låga växelväljaren (förmodligen avses egentligen handleden även om den svenska releasen säger annorlunda, men visst vore det skönt att lägga upp benet på mittkonsolen?). Missa inte de många bilderna i galleriet ovan – och avgör själv om du ser att bilen inspirerats av den klassiska urquattron genom de flacka c-stolparna och utställda hjulhusen!

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se