Motorsport e

Nu startar turbo-eran i DTM

Publicerad 2019-03-25

Årets största nyhet i det tyska standardvagnsmästerskapet, DTM, är att teamen bjuds in att lämna V8:orna och köra med tvåliters turbomotorer.

Audis maskin är en fyrcylindrig pjäs som väger 85 kilo, hälften av V8-motorn, och levererar över 610 hästkrafter och ett vridmoment om 650 Nm.

Bilarna får även ett så kallat ”push to pass-system” vilket innebär att förarna under en kort stund kan få en power boost av 30 extra hästkrafter, genom extra bränsletillförsel.

Audi har utvecklat sin motor under två och ett halvt år och hunnit bänkköra maskinen över 1.000 timmar.

För att bli så effektiva som möjligt begränsas bränsleförbrukningen, av DTM-reglementet, till 95 kilo per timma.

Enligt reglerna måste dessutom motorerna hålla en hel säsong, cirka 600 mil.

Under utvecklingen sattes ingenjörerna på prov eftersom en fyrcylindrig motor ger helt andra vibrationer i bilen än en V8. Dessutom skapar den kraftfulla effekten enorma påfrestningar på hela transmissionen.

Årets bilmärken i DTM är Audi, BMW och Aston Martin. Säsongen startar 5 maj på Hockenheim och går i mål på samma bana 6 oktober.


Mikael Johansson

bilsport@bilsport.se