Racingbloggen e

Ny pallplats för Rosenqvist – som rycker i rookietoppen

Publicerad 2019-09-02

Felix Rosenqvist gjorde det igen: säsongens och karriärens andra IndyCar-podium är ett faktum efter ännu ett mycket starkt race från smålänningens sida i Grand Prix of Portland.

Felix klättrade systematiskt från sitt utgångsläge i tredje startled, behöll lugnet i ett lopp som inledningsvis spenderades till stor del under gulflagg, och var till slut den ende som kunde utmana slutlige vinnaren Will Power om segern under den andra halvan av racet.

Felix och Power var i en klass för sig denna dag – med undantag för Scott Dixon som också hade farten att slåss om segern men som föll bort med tekniska problem ganska exakt halvvägs genom loppet.

Felix fick en sista chans att snuva Power på förstaplatsen när säkerhetsbilen kallades ut med bara några varv kvar att köra, men ordningen förblev oförändrad efter omstarten och Team Penskes kvalkung kunde därmed inkassera karriärens 37:e seger.

Alltjämt ett rejält styrkebesked från Felix Rosenqvist, som verkligen börjar tvätta bort de misstag som låg honom till last under inledningen av säsongen och som nu alltmer ser ut som en etablerad toppförare.

Jag tycker att vi gjorde ett riktigt bra lopp idag, säger Felix Rosenqvist. Det räckte nästan till seger, men en andraplats är ett starkt resultat. Jag är nöjd. Teamet gjorde ett kanonjobb och bilen var snabb hela helgen.

Felix själv kände efter racet att han haft mycket bra fart på de röda, mjukare Firestone-däcken, men att han inte riktigt kunde hänga med Power på den hårdare, svarta gummiblandningen under den avslutande stinten. Just detta tycker i alla fall jag är en intressant iakttagelse, med tanke på att det tidigare under året varit just de röda däcken som varit Ganassis (och kanske framför allt Felix) akilleshäl.

– Vi var väldigt, väldigt starka på de röda [mjuka] däcken, men Penske och Will Power var lite bättre på de svarta [hårda], fortsätter Rosenqvist. Jag tror att det var där de vann racet idag. Hur som helst, vi klättrade från P5 till P2 och fick med oss många viktiga poäng, så det var en bra dag. Vi har fortfarande en chans kvar att ta en seger i år och det är det jag kommer att fokusera på under de kommande veckorna inför finalen. 

Nämnas bör att däcken som användes i helgen var av exakt samma specifikation som dem som användes på Mid-Ohio i slutet av juli – där Rosenqvist körde hem sin första pallplats. Tillfällighet eller inte, men Ganassi-bilen verkar onekligen fungera bra på just den här versionen av Firestones gummi.

Felix Rosenqvist är nu tillbaka i ledning i IndyCar-seriens rookiesammandrag, 26 poäng före Santino Ferrucci.

Rasmus Lindh omkörd i Pro 2000

Som Racingbloggen rapporterade inför helgen börjar det också dra ihop sig för Rasmus Lindh i jakten på guldet i supportserien Indy Pro 2000. Dessvärre infriades de farhågor som berördes i inlägget häromdagen, när huvudkonkurrenten Kyle Kirkwood fortsatte den senaste tidens skenande segertåg även i Portland.

Kirkwood vann båda helgens race och har därmed nu tagit hem åtta av de senaste nio heaten i Pro 2000; ett imponerande facit. I och med helgens dubbeltriumf övertog Kirkwood också ledningen i sammandraget, före Lindh som för egen del lämnar Portland med en femte- respektive tredjeplats.

Både IndyCar och Pro 2000 avgörs vid en gemensam final på Laguna Seca om tre veckor, då med undertecknad på plats för att rapportera direkt från upplösningen.

 


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se