Bilsport play e

Nya E 63 AMG S till 250 km/h på nolltid

Publicerad 2016-12-05

Tidningen Sport Auto bjussar på en accelerationsrulle som avslöjar hur fort mätarnålen pinnar iväg på E 63 AMG S med 612 hk. Galen fart!

Här kommer lite kortad fakta om modellen från Bilsport 24, läs hela texten i tidningen! (köp lösnummer här)

En plusmeny med extra allt, tack! Nya E-klass i AMG-utförande fullkomligen rusar in med siffror och fakta som klår det mesta. Både ”instegsversionen” E 63 med 571 hk/750 Nm och ännu vassare E 63 S med 612 hk/850 Nm har fyrhjulsdrivningen 4Matic med ett plus efter för att markera att den skiljer sig tekniskt från övriga modellprogrammet. Den har en vridmomentsfördelning mellan axlarna som för första gången hos AMG är helt variabel och den switchar sömlöst mellan bak- och fyrhjulsdrivning.

Driftläge på S
Båda får 9-stegade dubbelkopplingslådan Speedshift MCT med paddlar, S-modellen har dessutom ett påkopplingsbart Drift-läge som låser bilen till bakhjulsdrivning för däckrökarfunktionalitet om antisladd är avaktiverad och manuella växlingsläget används.
De är minst sagt snabba till 100 på 3,5 respektive 3,4 sekunder, toppfarten är förstås begränsad till 250 km/h men ett ”AMG Drivers Package” skjuter gränsen till 300 km/h.

Volymbantad effektbomb
Motorn har volymbantats ner från 5,5 liter och är nu likt C 63 AMG och GT en 4,0-liters biturbo-V8 med twin scroll-aggregat för ännu bättre gasrespons, inte placerade utanför cylinderbankarna som brukligt utan mitt i V-et. Den lämnar i S-utförande till och med mer effekt än gatracern Mercedes-AMG GT R som har 585 hk och 700 Nm.
Med cylinderavstängning vid lägre belastning, frirullningsläge och start/stopp-funktion ska den trots hög effekt klara en snittförbrukning på 0,89-0,92 liter milen, med CO2-utsläpp på 203-209 g/km.

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se