Nyhette
2017-01-10

Nya Porsche 911 GTS får turbo

Artikel publicerad 2017-01-10

Sugmotor är ett minne blott även för GTS-versionerna av Porsche 911, vars motor inför 2018 ersätts med en turbobestyckad treliters boxersexa. 450 hk är 20 hk mer än sugmotorbilens, och 30 hk mer än i Carrera S. 550 Nm i vrid är också högre än förr och 0-100 med PDK-låda och Sport Chrono-paket går som snabbast på 3,6 sekunder. 911 Turbo S kör 0-100 på 2,9 sekunder som jämförelse, om någon fortfarande skulle vara intresserad av den.

Högst toppfart får man i Coupé med manuell låda och bakhjulsdrivning – 312 km/h. Alla GTS-modeller har fjädringen PASM, och i Coupé sportchassiet som sänker den 10 mm.

GTS-versionerna särskiljer sig från övriga 911-modeller med rökfärgade bakljus, högglanspolerad svart grill och mittmonterade dubbla avgaspipor. De bakhjulsdrivna versionerna kan man se skillnad på genom en ny svart linje mellan bakljusen – på de fyrhjulsdrivna kan denna linje lysa.

Inuti är det Alcantara i stolarna, ratten, mittkonsolen och armstöden. Den sticker också ut från övriga modellprogrammet med svarteloxerade aluminiumdetaljer i instrumenteringen.

GTS finns som både Coupé (från 1.190.000:-), Targa (från 1.380.000:-) och Cabriolet (från 1.311.000:-).

Bo Lundvang
bo.lundvang@bilsport.se