Racingbloggen e

På plats i St. Petersburg – äntligen IndyCar-premiär

Publicerad 2019-03-08

Så var man då på plats i Florida för helgens IndyCar-upptakt här i St. Petersburg. Vädret är fantastiskt, 20 grader varmt, och i depån finns den där härliga premiärnerven. Det vore dock fel att påstå att nervositeten ligger i luften, för faktum är att alla känns väldigt trygga och självsäkra.

Det första som slår en här i IndyCar är hur avslappnade alla är. Det råder en helt annan stämning än till exempel i det mer elitistiska Formel 1, och det märks från första stund. Charmfaktorn är exempelvis hög när man hämtar ut sina handlingar på ett lokalt steakhouse inne i stan istället för på ett sterilt ackrediteringscentra!

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

 

Från flygfält till murar av betong

För våra två svenskar har torsdagen bjudit på sedvanlig track walk (promenad runt banan), där jag för övrigt min vana trogen passade på att hänga med. Det är alltid intressant att inleda en tävlingshelg tillsammans med förarna och lyssna på deras kommentarer om banans beskaffenhet och karaktär. Felix Rosenqvist har varit här en gång tidigare, i Indy Lights 2016 där han också vann ett av racen, medan Marcus Ericsson är här för första gången.

St. Petersburg är ju som bekant en stadsbana (2.9 km lång), vackert belägen nere vid Tampa Bay precis vid det arkitektoniskt tilltalande Salvador Dalí-museet. Majoriteten av varvet går mellan murarna på trånga vägar inne i stan, men start och mål utgörs faktiskt av landningsbanan på en lokal flygplats – vilket gör ingången till den tvära Kurva 1 väldigt bred. Här finns också banans klart bästa omkörningstillfälle.

Brett in i Kurva 1…

…men sedan blir det tightare

 

Ganassi vs. Schmidt Peterson – ingen självklarhet i St. Pete

Just det här med banan är för övrigt ganska intressant när det kommer till den interna svenskduellen. Mycket har sagts om att Felix, hos mästarteamet Chip Ganassi Racing, har en på pappret något bättre sits än Marcus i det mindre framgångsrika Schmidt Peterson Motorsports (SPM). Det stämmer naturligtvis också – men just här i St. Pete behöver det inte nödvändigtvis vara så.

Faktum är att Ganassi ”bara” har vunnit det här loppet en enda gång på 14 försök, med Dario Franchitti 2011, och i fjol var SPM klart starkare just här. Robert Wickens, mannen som sedan skadade sig svårt i en krasch i Pocono och som för övrigt är här på besök i helgen (jag mötte honom i lobbyn nyss), tog pole position för SPM – medan Scott Dixon var bäste Ganassi-kvalare först på nionde plats. Även den andra SPM-bilen med James Hinchcliffe kvalade ut Dixon, och i racet var Wickens på väg mot seger innan han kolliderade med Alex Rossi bara ett par varv från mål. Hinchcliffe blev fyra, Dixon sexa.

SPM har alltså en bra set-up på den här banan – något som Marcus Ericsson själv var inne på när jag pratade med honom idag. Det är förstås ett faktum som i så fall talar för Marcus chanser i helgen.

Felix Rosenqvist, å sin sida, är lika obekymrad som alltid. Han känns trygg och stabil och vet vad han kan efter en stark försäsong. Faktum är att han, hur osannolikt det än må vara, har varit marginellt snabbare än ultraerfarne Dixon – femfaldig mästare – under de dagar då de testat tillsammans i vinter. Nu ska vi nog inte ha riktigt den typen av förväntningar på Felix när det väl blir dags för race – Dixons adelsmärke – men jag tror att nyzeeländaren känner av flåset i nacken redan nu, framför allt över ett flygande kvalvarv.

Scott Dixon med nye teamkamraten Felix Rosenqvist

 

Rasmus Lindh kvaltvåa i Pro 2000

Vid sidan av Felix och Marcus har vi faktiskt också en tredje svensk i Indy-depån den här säsongen. 17-årige Rasmus Lindh från Kullavik utanför Göteborg blev tvåa totalt i juniorklassen USF2000 här i USA förra säsongen, bakom dominante Kyle Kirkwood, och har inför 2019 avancerat till nästa nivå på den karriärstege som amerikanarna kallar för ”Road to Indy”: Indy Pro 2000.

Pro 2000-gänget har faktiskt tagit banan i besittning redan under dagen här i St. Petersburg, med en fri träning följt av kvalet till helgens första av två race. Det blev en stark andraplats för Lindh i premiärkvalet i sin nya kategori, 17 hundradelar bakom pole-mannen Parker Thompson som gör sin andra säsong i mästerskapet. Kirkwood, som liksom Lindh avancerat till Pro 2000, var trea och Sting Ray Robb (världens coolast namn?) var fyra. Robb och Lindh är teamkamrater hos Juncos Racing och har matchat varandra väl hela försäsongen; i dagens kval var det en tiondel dem emellan. Känslan är redan nu att det är mellan dessa fyra som titelstriden kommer att stå.

Rasmus Lindh i dagens kval

Resultat, Pro 2000 – Kval 1, St. Pete

 

Race 1 i Pro 2000 körs i morgon fredag. Då dundrar också äntligen IndyCar-motorerna igång, och vi får en första indikation på vart den här säsongen kommer att barka.

Spännande är bara förnamnet. Det här kan bli hur kul som helst.     

 


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se