Nyhett e

Panamera 2017 – snabbaste lyxsedanen på Nürburgring

Publicerad 2016-06-29

Det är långt ifrån alla som har gillat Porsche Panameras utseende. Framför allt inte den utdragna coupén och ”puckelryggen”! Men nu har företaget slipat på formen och släppt en helt ny generation som ska återknyta bättre till 911:an. Vi känner igen många penndrag från den klassiska sportbilen i sin nya kaross.

Nya Panamera är 20 mm lägre över baksätet, och har 30 mm längre hjulbas för att trolla bort nämnda puckelrygg och lite säregna proportioner. Mer sportbilslik över taket, mer 911. Kortare överhäng både fram och bak tillsammans med nya lyktinstallationer runt om.

Insidan är också mer kopplad till 911 men lite mer hightech med stora touchskärmar som ersätter många av knapparna i förra generationen. Väljer man tvåsitsigt baksäte får man en display där också. I femdörrarsutförande kan man fälla baksätena individuellt i 40/20/40-konfiguration och kan hälla in 1.304 liter som mest eller 495 liter med sätena uppfällda.

Bland tillvalen kan nämnas ett panoramaglastak som kan tiltas upp en aning, ett brutalt ljudsystem från Burmeister och ambient belysning med många val.

En annan nyhet är att Panamera får bakhjulsstyrning som på 911 turbo och 918 Spyder; bakhjulen kan styra upp till 1,5 grad för att antingen ge en upplevelse av kortare hjulbas i tajta kurvor eller addera stabilitet i högre fart. Köper man Porsche Dynamic Chassis Control Sport får man även ett torque vectoring-system som gör den ännu rappare att styra genom kurviga partier.

Motormässigt får 4S en 2,9-liters V6 biturbo på 440 hk (20 mer än sist) och 550 Nm, vilket tar den till 100 km/h på snabba 4,4 sekunder eller 4,2 med Sport Chrono-tillvalet. Toppfart: 289 km/h. 11 % snålare på soppan än sist lovar tillverkaren, ett snitt på 8,1-8,2 liter per 100 km.

Panamera Turbo ökar 30 hk och får 550 hk/770 Nm ur 4,0-liters V8 biturbo-bensinaren. 100 knyck kommer man till på korta 3,8 sekunder eller 3,6 med Sport Chrono! Toppfarten är 306 km/h och den ska dra i snitt 9,3-9,4 liter per 100 km.

Panamera 4S Diesel är ett nytt motoralternativ som har en 4-liters V8 på 422 hk och 850 Nm vilket betyder att det är den kraftfullaste Porsche-dieseln någonsin. Den kan topp 285 km/h – det är rekordsnabbt för en diesel. 0-100 på bara 4,5 sekunder eller 4,3 med Sport Chrono medan den bara sörplar i sig 6,7-6,8 liter per 100 km.

Alla motorerna får 8-stegade dubbelkopplingslådor och en omarbetad version av Porsches fyrhjulsdrivning.

…och för att slutligen komma till rubriken så har Porsche satt tiden 7 minuter och 38 sekunder runt Nürburgring med Porsche Panamera Turbo. Det gör den till den snabbaste lyxsedanen i världen runt Nordschleife – och lika snabb som 997.1 Turbo. Se filmen här:

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se