Notis e

Peter Lindén världsmästare i Endurance racing

Den 17 september passerade Peter Lindén mållinjen på Magny Cours på en sjätteplats. Med denna placering säkrade han och teamet titeln som världsmästare i Endurance år 2000.

Publicerad 2000-10-10

En mangrann uppslutning av samtliga fabriksteam gjorde att 24-timmars loppet för motorcyklar på Magny Cours i Frankrike förväntades bli ett tufft lopp. Teamet M&P Phase One på en Suzuki 750 GSXR WW hade dock skrapat ihop tillräckligt med poäng under säsongen för att bara ett annat team, det franska GMT Kawasaki Team, skulle kunna hota deras sammanlagda serieseger. Skillnaden dem emellan var fem poäng innan start.
Det var inte bara konkurrensen som var hård. Även själva banan visade sig vara svår för förare och material. Många team bröt med tekniska problem eller efter att ha kört av banan och kraschat.
– Banan var helt ny för oss och oerhört fysikt krävande, säger Peter Lindén till Svensk Motorweb.
– Det gick inte rakt fram någonstans. Hela loppet var ett ständigt pendlande mellan kraftig acceleration och hårda inbromsningar.

Många hade bromsproblem
Många team upplevde bromsproblem till följd av de många och hårda inbromsningarna. Elva timmar in på loppet låg Phase One på en bekväm andraplats när bromsbeläggen separerade. Tvärstopp!
– Normalt klarar vi ett helt 24-timmarslopp med samma bromspads. Men de höll inte för den här banan, säger Peter och tillägger:
– Det kom lite som en kalldusch att vi tvingades i depå för att byta belägg när vi låg tvåa i loppet.
Väl ute på banan igen hade de tappat mark till värste konkurrenten GMT som hade avancerat till täten och hotade att ta världsmästartiteln.

Efter fem timmars hård jakt stod det dock klart vem som skulle vinna. GMT hade stressat sin Kawasaki till motorras.
– En kolv tittade ut genom sumpen på Kawasakin och så var det färdigåkt för deras del. Nu kunde vi ta det lite lugnare och bara se till att bitarna skulle hålla ända in över mållinjen, berättar Peter.
Nio timmar återstod av loppet och Phase One var redan klara världsmästare i Endurance år 2000. Det första privatteamet på fem år som kammat hem titeln.

Peter har en lång karriär som racerpilot hemma i Sverige och utomlands. Han började tävla redan 1978 och han har tio år med det franska teamet Motorsport Courveine bakom sig. Men tänker inte lägga krukan på hyllan än på ett tag.
– Nej. Jag kör för Phase One minst en säsong till, sedan får vi se. Jag opererade ett knä dagen efter Magny Cours, men det känns bra nu så jag tänker ladda hårt inför 2001 och starten på Le Mans i april.


Bilsport.se

bilsport@bilsport.se