Nyhett e

Polestar 2 – fakta och bilder

Publicerad 2019-02-27

Det var inför en entusiastisk publik som Polestars vd Thomas Ingenlath höll hov. I sina tidigare roller som chefsdesigner på andra ställen i bilindustrin har han klätt som chefer inom bilindustrin gör – strikt, i kostymer av varierande gråskala.

Nu, när Polestars andra bilmodell premiärvisades inför publik, var det en gul jacka och avslappnad attityd som gällde. Jubel från publiken när han beskrev bilens finesser och smarta lösningar – i snitt en gång i minuten.

Det hela var inte olikt de produktlanseringar Apple gjorde med den guruliknande Steve Jobs framför ett publikhav fullt av fans. Och det finns fler likheter.

Namnet på Polestars andra bil är kort och gott ”2”, ett lika logiskt namnsystem som används av telefontillverkare. Det handlar om en helt eldriven sedan med fastback-kaross och enligt Polestar är målet att konkurrera med Tesla Model 3.

Två elmotorer och batterikapacitet på 78 kWh ska ge Polestar 2 en räckvidd på ungefär 50 mil, och naturligtvis fina fartresurser. Effekten är 300 kW (408 hk) och vridmomentet 660 Nm, så förväntad acceleration 0-100 km/h är under fem sekunder.

Bilen är inte helt olik en Volvo (och ser vi inte lite Saab någonstans?) vilket har sin förklaring i att Polestar ägs av Volvo. Polestar 2 byggs på Volvos CMA-plattform och integrerat i golvet finns 27 batterimoduler. Säkert en lösning som inom kort kommer i en Volvo-modell.

Tjänster från Google bäddas in i bilens Android-baserade infotainmentsystem. Det styrs från en 11-tums pekskärm.

Startknapp saknas. I Polestar 2 finns sensorer ungefär där du placerar baken, och har du rätt behörighet så startas bilen direkt.

Beställningen av bilen görs enbart online och riktpriset är 59.900 Euro för lanseringsversionen. Sådana brukar innehålla mycket extrautrustning, men Polestar nämner ett annat riktpris på 39.900 Euro och uppåt – när lanseringsversionen har sålts slut.


Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se