Nyhett e

Polestars första egna bilmodell – Polestar 1!

Publicerad 2017-10-17

600 hk/1.000 Nm stark hybrid med möjlighet att köras 15 mil på enbart el – här är Polestar 1!
Det är inte en Volvo – det är en Polestar. Men i botten är det förstås Volvos skalbara plattform SPA, men 50% är nytillverkat och specialdesignat av Volvos prestandaavdelning Polestar.

Bensinmotorn driver framhjulen medan två elmotorer driver bakhjulen. Effekten 600 hk är den sammanlagda, och bensinmotorn är en tvåliters fyrcylindrig med både kompressor och turbo. Turboaggregatet tar över från 3.500 varv. Elmotorerna ger 109 hk styck, sammanlagd effekt 218 hk och 480 Nm. Det finns dessutom en ”integrerad startgenerator” (ISG) som adderar 46 hk och 150 Nm.

Bilen har tre batteripaket som tillsammans ger 34 kWh. Placeringen av batterierna ger en viktfördelning på 48% fram och 52% bak.

Det är den första bilen som åtnjuter Öhlins chassi CESi; Continuously Controlled Electronic Suspension. Karossen är i kolfiber, och den har en dubbel elektronisk bakaxel med torque vectoring-system för att optimera kurvtagningsförmågan.

Bromsarna är rejält tilltagna – 400×38 mm ventilerade och hålborrade skivor med sexkolvsok fram, som Polestar tagit fram tillsammans med Akebono. Fälgarna är lika rejäla – 21-tummare runt om med däck på 275/30 R21 fram och 295/30 R21 bak.

Bilen kommer tillverkas på en speciell produktionslina i Chengdu som byggs åt Polestar, den ska stå färdig för start i mitten av 2018. Den kommer inte gå att köpas av en traditionell bilhandlare utan allt kommer ske online. Den kommer förresten inte gå att köpas över huvud taget – utan enbart leasas i ett eller två år. Man behöver inte kasta upp någon handpenning, utan det blir en månatlig kostnad som inkluderar allt. Service, avlämning av bilen, möjlighet att hyra alternativa fordon via Polestar eller Volvo – allt ingår.

Det kommer fler bilar från Polestar. Polestar 2 börjar produceras sent 2019, och det blir Volvo Car Groups första bil som är enbart elektrisk. Konkurrenten är Tesla Model 3, och man räknar förstås med betydligt större produktionsvolym än Polestar 1. Senare ändå kommer en suv (Polestar 3), även den elektrisk – och gissa vilken som är huvudkonkurrenten där.

Den som ändå vill känna och klämma på en Polestar-bil innan man beställer den på nätet kommer kunna göra det på speciella anläggningar som inte kommer ligga tillsammans med Volvo-handlare. Dessa ”Polestar Spaces” kommer man kunna hitta lite varstans över världen.

Orderböckerna för Polestar 1 öppnar idag den 17 oktober – tillgången är begränsad till 500 exemplar om året och månadspriset har vi inte hittat i skrivande stund!

> Här är Volvo Concept Coupe från 2013 vars design hängt med till Polestar 1

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se