Motorsport e

Polo GTI R5 kör 0-100 på 4,1 sekunder

Publicerad 2017-12-06

1.320 kilo tung och med en 272-hästars 1,6-litersmotor – nya fyrhjulsdrivna Polo GTI R5 är nu redo för privata rallystall med god ekonomi! Bilen visades upp för pressen för första gången igår, under visningen av nya Polo GTI på Mallorca.
Ansvarig för hela projektet är tekniska direktören François-Xavier “FX” Demaison, liksom projektledaren Jan de Jongh, som i rollen av tävlingsingenjör tog hand om världsmästaren Sébastien Ogiers Polo R WRC från 2013 till 2016.
– De första testerna av Polo GTI R5 gick helt utan problem. Testförarnas återkoppling var mycket positiv, säger Demaison.

Precis som den serietillverkade Polo GTI har Polo GTI R5 en tvärställd, kraftfull rak fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. I enlighet med reglementet är rallybilens motor begränsad till 1,6 liter. Det räcker för att utveckla imponerande 200 kW (272 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Newtonmeter. En tätstegad, sekventiell femväxlad tävlingsväxellåda och permanent fyrhjulsdrift ger fantastisk acceleration på alla underlag – vare sig det är asfalt, grus eller snö. Med en vikt av endast 1.320 kg accelererar rally-GTI:n från noll till 100 km/h på bara 4,1 sekunder.

Stålkarossen med fyra dörrar, som är grunden för rallybilen, tillverkas i fabriken i Pamplona i Spanien. I enlighet med FIA:s reglemente är den förstärkt med en säkerhetsbur och andra säkerhetskomponenter. Polo GTI R5 kommer att homologeras sommaren 2018. De första leveranserna till privatteam och de första tävlingarna är planerade för andra halvan av året.
Det var 2012 som den internationella automobilfederationen, FIA, godkände R5-regelementet för en ny generation av rallybilar, avsedda i första hand för privatteam, talangfulla unga förare och privatförare. Sedan dess har över 400 bilar tillverkats av fem olika biltillverkare och som deltagit i tävlingar i nationella och internationella mästerskap världen över.

Källa: Volkswagen

Bilsport.se bilsport@bilsport.se