Nyhett e

Provkörd: nya Focus ST Plus

Publicerad 2019-08-13

Ford har laddat Focus ST Plus med hela 280 hk och skapat ett mångsidigt rivjärn som bjuder på en synnerligen substantiell körupplevelse.
I Bilsport 12, som når butik 15 augusti, meddelar Gert Karlsson sina intryck från den första presskörningen och summerar upplevelsen: Nästan som en RS.

Förra generationen Focus ST, som kom 2011, blev ingen storsäljare. Den räckte helt enkelt inte till i den stenhårda konkurrensen. Men nu har Ford gjort läxan och det rejält.
Motorn härstammar från Focus RS men har förfinats och tagits ner till 280 hk. Volymen är 2.261 cc, alltså betydligt mer än värsta rivalerna. Det märks på maxvridet – 420 Nm kan ingen i GTI-klassen matcha.
Turbon är av typen twin-scroll med antilag-system vilket ger minimal fördröjning.
Manuell 6-växlad låda med korta slag är standard. Till sin hjälp har föraren växlingsindikator för att kunna spaka så effektivt som möjligt. Till hösten erbjuds även en 7-växlad konventionell automatlåda.
För att om möjligt eliminera hjulspinn har Focus ST begåvats med elektroniskt styrd diffbroms. Elektroniskt styrda är även de aktiva CCD-stötdämparna (Continuously Controlled Damping).
Styrningen betyder mycket för körglädjen och även här levererar Ford. Härlig känsla och bara två varv mellan fulla rattutslag.

Med en knapptryckning, eller några, förvandlas den sportiga och praktiska familjebilen till en aggressiv och utmanande banracer. Det förutsätter så klart olika körprogram och nykomlingen erbjuder fyra: Slippery, Normal, Sport och Track. Utgångsläget är alltid Normal och det räcker faktiskt väldigt långt. Men det är när man trycker på den röda Sport-knappen till höger på ratten som det riktigt roliga börjar. I Sport- och Track-lägena förblir gasspjället lite öppet även när föraren släpper gasen. Det gör att kompressorn fortsätter snurra och laddtrycket byggs därför upp väldigt snabbt igen vid gaspådrag. I Sport- men framförallt Track-läget blir även styrningen mer aggressiv.
Men för att få Track Mode, Launch Control, varvtalsmatchning och annat skoj krävs så kallat Performance Pack. Det kostar förvisso bara 4.000 kronor men borde absolut vara standard.
Det är ju dessa finesser som gör nya Focus ST Plus så flexibel och spännande.

Mer från provkörningen av Focus ST Plus i Bilsport 12.


Bilsport.se

bilsport@bilsport.se