Nyhett e

Provkörning Grand Scenic – revanschen

Konkurrenterna har kommit ikapp och kört ifrån Renault Grand Scenic – nestorn bland MPV:erna.
Nu slår Renault tillbaka. Komfort, körupplevelse och tekniknivå har blivit bättre.

Publicerad 2009-04-23

Renault Megane Scenic bildade skola när den kom. En praktisk familjebil som uppskattades speciellt av barnen. De satt högt, hade bra utsikt, flygplansbrickor att pyssla på och hemliga stuvfack.
Scenic blev populär, inte minst i Sverige.

Enkel att möblera
Nu är det dags för en ny generation av både Scenic och sjusitsiga Grand Scenic. Vi har provat den senare.
Grundkonceptet är detsamma. Det är enkelt att förvandla bilen från sjusitsig till femsitsig eller jättekombi. Fäll ihop stolarna eller lyft ur dem för maxutrymme.
Barnen i bak har det lika bra som tidigare.

Komfortabel
Grand har blivit sju centimeter längre, så utrymmena är bättre. Men de största förbättringarna ligger i förhöjd körupplevelse, komfort och tekniknivå.

Feeling
På de bitvis skrovliga franska vägarna upplevde vi bilen som mycket väl bullerdämpad. Fjädringen är ganska mjuk, lagd åt komforthållet. Grand Scenic är ingen familjeracer, vägegenskaperna är trygga, lite sävliga.
Den tidigare så trista styrningen har blivit mycket bättre och erbjuder nu hygglig känsla, liksom växellådan.
TCe 130-motorn är ny, en turboladdad sak som emanerar från Nissan, där mycket av kraften lagts i botten. Passar bilen fint, och blir säkert ett vanligt val i Sverige. (130 hk, 7,3 l/100 km)

TFT
Instrumenten tar lite tid att vänja sig vid. Hastighetsmätaren är digital, varvraknaren analog. Men båda är infattade i en avlång digital TFT-display (som dataskärmar). Känns annorlunda men synbarheten är god. Fast vi hade föredragit att ha instrumenten framför föraren.
Symbolerna i färddatorn är snygga, knivskarpa och i fyrfärg.

Klima standard
Till standardfinesserna hör elektrisk handbroms och ac, dock inte de två stolarna längst bak. Testbilen hade inbyggd navigator från TomTom, som enligt Renault ska kosta 5.000 kronor i tillägg. Det är en fjärdedel av vad inbyggda navis brukar kosta!
Svensk lansering i september. Preliminärt ska priserna starta på 179.900, vilket blir konkurrenskraftigt.


Bilsport.se

bilsport@bilsport.se