Bilbyggen e

Reservdelsbilen fick kärlek och motor

Publicerad 2017-09-12

Låg vikt och hög effekt. Som 16-åring hade Robin Bäckstrand från Finspång det här som ett reservdelsbygge. Men åren gick och så sakteliga förvandlades den till bil igen. Det är en Opel Manta B CC från 1980, en modell som det börjar bli ont om i landet. Sist han kollade för två år sedan fanns det 83 stycken i Sverige. Den här har fått originalmotorn (Opel Cih 2,0) strokad till 2,2 liter och en topp från en 2,4-liters Cih-maskin och en Enem I10 turbo-kamaxel. Hemsnickrat grenrör och en T3-turbo från KL Racing bänkat till 240 hk och 292 Nm på 1,3 bars laddtryck. Sen den körningen har han bytt till större spridare och skruvat upp laddtrycket en aning.
– Det kanske inte är så mycket effekt nu för tiden, men med en vikt på 1.100 kilo blir det rätt skoj, konstaterar han.
Opel tycks vara en följdsjukdom hemma hos Robin som började med att totalrenovera en okapad Manta som a-traktor, och så har han visst en till Manta CC stående på gården där hemma. Den ska föräras en rak sexa från en Opel Omega!

Artikeln kommer från tidningen Bilsports avdelning Garageliv. Har du också ett bygge – stort som smått – som vi borde uppmärksamma? Skriv till oss på Facebook eller direkt till bo.lundvang@bilsport.se!

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se