Nyhett e

Roadstern BMW inte vågade bygga

För de flesta är en vanlig 343-hästars BMW Z4 mer än tillräckligt. Men vad ska man ta sig till om man trots det tröttnar samtidigt som man styvnackat vägrar all form av överladdning?
Ett allvarligt bekymmer Manhart Racing har lösningen på. En V10 från BMW M5!

Publicerad 2009-08-28

Svart, lätt sänkt med Bilstein B16PSS10 coiloverdämpare samt svarta BBS Challenge med 235/35-19 fram och 285/30-19 bak ser tyska Manhart Racings senaste projekt ut som en riktigt trevlig BMW Z4. Men vad är det som skymtar under huven? Jojo, en V10 från senaste BMW M5! Trots att det är trångt sitter den där snyggt och prydligt som den aldrig gjort annat. Motorstyrningen sköts av en modifierad DME-enhet. Växellådan är en manuell sexväxlad låda från amerikanska M5 med Fichtel & Sachs-koppling och i bakaxeln sitter en M5-diff med diffbroms.
HJS racingkatalysatorer och ett AC Schnitzer-system leder ut avgaserna.

Toppeffekten anges till 550 hk och bilens vikt till 1.450 kg. Tillsammans med ljudet från 10 ylande M-cylindrar borde det räcka för att ge ståpäls som räcker en livstid. Byggherrarna menar att bilen ska vara god för 0-100 km/h på 3,9 sekunder!
Vad det kostar att få Manhart Racing att bygga ytterligare en bil, eller kanske rent av sälja den svarta de byggt får man kontakta dem direkt för att få svar på.


Johan Eriksson

bilsport@bilsport.se