Motorsport e

Robin Larsson kör Audi A1 i SuperCar i SM och EM i eget team

Publicerad 2014-01-17

Robin Larsson tar nästa steg i sin rallycrosskarriär. 2014 kommer 21-åringen från Skene att tävla i huvudklassen SuperCar.
Uppbackad av några av sportens största förar- och bilbyggarprofiler ska Larsson köra SM och utvalda deltävlingar i EM och VM. Satsningen kommer att ske i en helt nybyggd, fyrhjulsdriven Audi A1.

2013 blev Robin Larsson EM-tvåa i klassen TouringCar och utsågs till Årets Rallycrossjunior av tidningen Bilsport. Nu flyttar den unge västgöten upp i sportens huvudklass och hakar på den satsning som görs på SM, RallyX SuperCar Scandinavia. Mästerskapet ska drivas av STCC AB omfattar sex deltävlingar.
– Att få tävla i sin motorsportgrens högsta klass är varje förares dröm. Förra året debuterade jag i SuperCar i SM-finalen på Kinnekulle Ring och nu blir det en fortsättning – i eget team och med helt nybyggd bil dessutom. Det ska verkligen bli kul, säger Robin, som inte behöver sakna professionell uppbackning.
Bakom teamet står nämligen en mycket välkänd och meriterad rallycrosstrio.

• Robins pappa Lars ”Stinsen” Larson är flerfaldig svensk mästare. I en Skoda Fabia avslutade han sin långa och framgångsrika karriär med två EM-titlar i Division 1 2006 och 2007.
• Michael Jernberg, svensk och nordisk mästare som dessutom har fyra EM-silver hemma i prisskåpet. Jernberg, som avslutade sin förarkarriär i USA 2011, är också en flitigt anlitad och uppskattad bilbyggare.
• Ingvar Gunnarsson vann tre SM-titlar i rad (1992-1994) i den Nationella klassen innan han sadlade om och började bygga bilar åt andra. I dag är Ingvar Gunnarsson Motorsport AB världsledande i branschen.

– Klart att det känns bra med så mycket erfarenhet i teamet, konstaterar Robin belåtet.
Arbetsnamnet på teamet och företaget är Larsson Jernberg Motorsport. Det ägs av Lars Larsson, Michael Jernberg och Robert Lannhed, ägare och vd av Bergs Fegen AB.
Bygget av Robin Larssons Audi A1 kommer Jernberg och Gunnarsson att dela på. Mellan tävlingarna är det den sistnämnde som ska sköta och serva bilen. Som motortrimmare har teamet anlitat Trollspeed Racing och drivlina hämtas från Sellholm Tuning AB. När det gäller väghållningen kommer Larsson Jernberg Motorsport att ta hjälp av Öhlins Auto Norden.
– Satsningen är flerårig och första säsongen är ambitionen att vi ska vara med och fightas om SM-titeln samt att få med oss så många starter och bra resultat som möjligt från EM. Självklart har vi också som ambition att köra den svenska VM-deltävlingen i Höljes, säger Lars Larsson och tillägger:
– Vår målsättning på sikt är givetvis att köra hel EM-säsong och ta den här satsningen vidare till VM.
För att Robin Larsson ska komma så väl förberedd som möjligt till premiären i RallyX SuperCar Scandinavia har teamet redan bokat in sig för test och träning på ett flertal banor.
– Steget från TouringCar till SuperCar är stort. Och häftigt. Bland annat är en SuperCar betydligt snabbare vilket innebär att allt händer mycket fortare. Det ställer krav på att man som förare helst ska ligga före i tanken hela tiden, säger Rob, skrattar och tillägger:
– Om det går.

Fakta
Robin Larsson
Född: 8 juli 1992.
Bor: Svenljunga.
Familj: Pappa Lars Larsson, mamma Linda Flyckt, syskonen Linus och Linnea.
Yrke: Timmerbilschaufför.
Klubb: Skene MS.
Team: Larsson Jernberg Motorsport.
Tävlingsbil: Audi A1 SuperCar.
Främsta rallycrossmeriter: EM-tvåa i TouringCar 2013, fyra 2012.
Övrigt: Utsedd till Årets Rallycrossjunior 2013 av tidningen Bilsport.
 
Rallycross-SM, RallyX SuperCar Scandinavia, 2014
9-10 maj: Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
29 maj: Arvika
6-7 juni: Göteborg (tillsammans med STCC)
26 juni: Strängnäs, kvällsrace
22-23 augusti: Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
5-6 september: Solvalla, final (tillsammans med STCC)
 
Rallycross-EM 2014
24-25 maj: Lydden Hill, England
14-15 juni: Hell, Norge
12-13 juli: Mettet, Belgien
20-21 september: Estering, Tyskland


Jerker Johansson

bilsport@bilsport.se