Nyhett e

Så funkar Porsches nya tygtak

Publicerad 2019-03-27

 

Porsche har alltid fäst stor vikt vid tygtaket på cabrioletversionen av 911 Carrera. Så stor vikt att det för varje 911-modell tas fram en ny konstruktion av det nedfällbara taket. Varje generation ska givetvis överträffa den förra och den senaste versionen är inget undantag.

För att undvika att den bärande konstruktionen ska synas igenom tygtaket och störa bilens linjer bärs tyget istället upp av fyra solida taksektioner som via en hydrauliskt manövrerad ställning positioneras sömlöst efter varandra. För att spara vikt är samtliga av taksegmenten gjorda i magnesium.

Tack vare den här konstruktionen har Porsche kunnat ge Cabrioleten samma slanka och släta linjer som coupén. Förutom att man slipper se bågarna igenom tyget så har det en positiv inverkan på aerodynamiken. Med taket uppe är luftmotståndet i stort sett lika lågt som hos det takförsedda syskonet.

Taket bärs upp av paneler i magnesium istället för traditionella bågar. Det ger en helt slät taklinje.

Taket manövreras av enbart en hydraulisk cylinder varje sida – resten av rörelsen sköts rent mekaniskt av själva konstruktionen. Den nya och lättare drivningen gör att taket kan öppnas och stängas på bara 12 sekunder och i farter upp till 50 km/h.

Taksektionerna är indelade i den främre delen av taket, två panelbågar och bakrutan med dess ram. När taket öppnas fälls taket ihop i en Z-vikning och takpanelerna staplas på varandra. Paketet med det ihopvikta taket blir enbart 23 cm högt och 55 cm långt.

Nedfällt förvaras vindskyddet bakom baksätet fälls fram och sträcks elektriskt vid behov.

Tygtaket är försett med en isolerande matta så med taket i uppfällt läge är ljudnivåerna och värmeisoleringen mycket nära coupén.

Med en så pass snabb cabriolet som 911 Carrera så kan det behövas ett skydd för fartvinden och Porsche har löst det med ett vindskydd i tyg som ligger ihoprullat bakom baksätets ryggstöd. Vid behöv kan det fällas upp elektriskt och täcker då baksätet och området bakom framstolarnas nackstöd. Skyddet kan fällas upp och ned i ända upp till 120 km/h och ska enligt Porsche ge ett mycket bra skydd mot drag och vindbrus.


Daniel Daleke

bilsport@bilsport.se