Bilsport play e

Så ser Renaults 0-stjärniga krocktest ut

Publicerad 2016-05-24

Ouch. När Renault krocktestade sin nya modell Kwid i Global NCAP blev resultatet minst sagt dåligt. Det blev noll poäng i grenen säkerhet för vuxna i bilen i alla tre krocktestade versionerna. Här ovan ser du film på bedrövelsen!

Kwid som tillverkas för indiska marknaden har en kaross som inte påvisar någon form av riktig stabilitet vid händelse av krock, och dessutom saknar den främre passagerarkrockkuddar som standard sa David Ward som är generalsekreterare i Global NCAP.
– Det är förvånande att en tillverkare som Renault introducerar Kwid som initialt saknar denna viktiga funktion. Global NCAP menar att ingen tillverkare någonstans i världen ska utveckla nya modeller som är så uppenbart undermåliga.

Man testade även en version av Kwid med krockkudde, men den gav också noll poäng på grund av det stora krockvåldet mot testdockans bröstkorg. I kategorin för skydd av barn i bilen fick den två stjärnor.

Samtidigt krocktestades andra bilmodeller som också gav noll poäng i samma kategori; Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio och Hyundai Eon. Alla saknade krockkuddar.

Renault har meddelat att de ska jobba med att förbättra Kwid och låta dessa versioner krocktestas av Global NCAP framöver.

Här är Hyundai Eons lika dåliga krocktest:


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se