Bilbyggen e

Saabmw med tryck

Publicerad 2019-03-06

BMW är bra bilar, så enkelt är det. Bra väghållning, mycket körglädje, fina motorer. Dessutom med en enorm eftermarknad av fortåkarprylar för alla smaker.

Saab V4 då? Mmm … not so much.

Här pratar vi charm på en helt annan nivå, men i dagens effekthysteri räcker den lilla stenålders-V4:an inte långt, och även om Saabarna hade bra väghållning för sin tid känns de inte som ett seriöst alternativ idag. Dessutom är de ju framhjulsdrivna …

Å andra sidan, hur kul är det att rondellsladda med en BMW E36 som varenda annan slyngel i stan?

Nej, just det.

Per Ingö lider av en sorts handikapp. Han älskar Saab lika mycket som han älskar att åka brett med en bakhjulsdriven bil. Som alla handikapp har det medfört att han fått utveckla speciella förmågor för att ta sig runt problemen. Kort och gott, han har blivit en jäkel på att bygga bil.

För att kunna registrera bilen som ombyggt fordon har så mycket som möjligt av originalplåten sparats. Ändå har det gått att få in en M54B30-motor med tillhörande ZF-låda, en E46-framvagn från 330 och en E39-bakvagn från 540.

– Man lurar sig, den är inte så liten som man tror, förklarar Per trollerinumret.

Varken fram- eller bakvagn har smalnats av, däremot har Saabs karaktäristiska rallybreddning krävts för att hjulen ska hamna på rätt sida om skärmkanterna.

Motorn kommer från BMW 330. Och att p

Per har turbokonverterat behöver vi väl inte nämna?

Premiärvisning för det här ”trollerinumret” blir det på Elmia i påsk. Biljetterna kirrar du enklast (och billigast) genom att klicka här.

 


Gunnar Ljungstedt

bilsport@bilsport.se