Bilbyggen e

Sammys grymma RX-7 till Elmia

Publicerad 2016-03-23

På fredag öppnar Bilsport Performance & Custom Motor Show som vanligt den stora påskmässan i Jönköpings Elmia-hallar, och en av bilarna du kommer kunna beskåda är Sammys Veilside-RX-7 som står i Meguiar´s monter.

Djurälskare
Sammy är en 32-årig kille från Oosterzele i Belgien som drog igång det här projektet redan 2008 ett par månader efter att han skrotat bilen, i ett framgångsrikt försök att rädda en hare som sprang ut på vägen.
– Jag körde in i två träd och blev stående ute på ett fält, och jag är glad att jag lever. Haren hann nog inte uppfatta nånting, skrattar han.

Hittade nytt skal i England
Några månaders depp och sen plockade han ner det som var kvar av bilen. En kompis i England hade ett fräscht skal stående och han köpte in det. Planen var att behålla de sexiga linjerna intakta och slänga in en trippel-rotor-wankel. Han sandblästrade och pulverlackade allt, hivade på ny fjädring och planerade för stordåd.
– Jag älskar att köra långt och då vill jag lyssna på musik, och jag råkade ha ett komplett Rockford-system liggande som jag inte hunnit sätta i min gamla bil, berättar han.

Bilen gick före familjen
Den perioden hade han ett riktigt ruttet förhållande med en tjej, så han passade på att lägga ner all energi och tid på bilen istället. Det var i de här krokarna som Tokyo Drift gavs ut, och du vet säkert vilket kjolpaket Mazda RX-7:an i den filmen har. Just det – Veilside!
– Jag blev upp över öronen förälskad i bilen och kunde inte sluta tänka på den. Så jag köpte samma kit även om det var skitdyrt och la planerna på motortrim åt sidan istället. Det fick duga med två rotorer och en singelturbokonvertering!

Måste ändra allt!
En hetsig byggtid följde där han både jobbade på sitt vanliga arbete om dagarna och byggde bil på kvällar och nätter. 4-5 timmars sömn per natt fick räcka – och det under ett par års tid. Vart tjejen tog vägen kan du kanske gissa …
– Jag försökte vara så unik som möjligt. Eftersom jag byggde ett eget ljudsystem där bak kunde jag inte behålla instrumentbrädan original, så jag tog helt enkelt sticksågen och hackade upp den och gav den lite egna linjer.

Blev liggande förlamad
Bygget gick ryckvis bra kan man väl säga. När han skulle in med växellådan och låg under bilen redo för ett styrkelyft knakade det till i ryggen och all känsel i benen försvann.
– När jag var 16 blev jag påkörd av en bil och har fått lära mig att leva med smärtan varenda dag. Jag blev liggande under bilen i ett par timmar tills någon kom och drog ut mig …

Hälften gick bra
Han la förklarligt nog ner jobbet i några veckor, men känseln i benen kom så småningom tillbaka.
– Kunde inte låta bli att jobba vidare med bilen, men allt gick fel. När jag lackade den blev det nåt galet med färgblandningen och den torkade inte som den skulle. Jag fick slipa bort allt och börja om. Efter det monterade vi motorn, och när vi bänkade den lossnade en oljeslang i första repan. I andra repan rasade motorn på grund av ett elfel och för att oljepumpen inte gjorde sitt jobb. Jag fick köpa en ny motor i England och den funkade tack och lov som den skulle.

Oönskade presenter från doktorn
Under slutfasen av bygget var ”Murphy” där igen med sin förbannade lag om alltings jävlighet och att om det kan skita sig så gör det det.
– Jag fick grymt ont i ryggen igen och behövde akut opereras i nedre delen av ryggen, och så fick jag några fina presenter av doktorn. Fyra titanskruvar och några plåtar så jag höll ihop!
Efter att han återigen kommit tillbaka fortsatte han med detaljer på det nästan färdiga bygget. Som en liten teknisk finess som öppnar motorhuven om man ”swipar” på ett hemligt ställe. Det finns också dolda kameror fram och bak, och en purgeventil i frontspoilern.

Bilbygge som skänker glädje
Det har gått åt enorma mängder pengar och minst 2.500 timmars jobb av Sammy själv. Lacken på utsidan är det enda han har lämnat bort. Särskilt mycket körande har det dessvärre inte blivit.
– Jag har haft problem med inregistreringen i landet, så jag kör en Merca CLK från 2004 istället, suckar han.
Den är förstås inte heller standard. Kjolar, sänkt, fyrdubbla pipor, chippad och så vidare…
– När jag lyckas regga in bilen ska jag köra den massor. Jag har inte byggt den för att det ska vara en trailer queen! Det är fortfarande massa saker jag vill bygga på den och ändra. Det är nog vad som gör mig mest lycklig i hela världen, även om det har inneburit förbannat mycket jobbiga saker. Jag kan inte vara arg på henne!

Snabbfakta
Bil: Mazda RX-7 1994
Motor: Singelsturbokonverterad dubbelskivig 1,3-liters wankel med Garrett GT35R-aggregat, Blitz Nur Spec R avgas med titanändrör, rostfri downpipe, Tial MVR wastegate, stålomspunna slangar, Ogura dubbelskivig förstärkt koppling, HKS ”svampfilter”, Apexi power FC ecu med handkontroll och belyst rött, Tial 50 mm Q blow off valve.
Fjädring: Ast coilovers + aircupsystem
Bromsar: Big Brake-kit från Atomic Rex, 6-kolsvok fram med 335×32 mm skivor. Förstärkta bromsslangar, lackade ok
Fälgar: Asanti AF 164 19″-fälgar med 9″ fram och 12″ bak. Yokohama 225/35/19 fram, Toyo 315/25/19 bak
Exteriör: Customiserat Veilside-kjolpaket. Lamboliknande bakre ledljus med sekventiell tändning av blinkers.
Interiör: Mazdaspeed 300 km/h-mätare, Recaro sportster CS-säten, B&M shortshiftspak, custombyggd instrumentbräda, uppvärmt armstöd mellan stolarna, Apexi-mätare, Viper 5701 larm med fjärrstartsystem, kolfiberhandbromsspak, röda fina mattor, vita LED på golvet, GReddy profec B spec 2 boost-controller, lackad NOS-flaska, lackad växelspak med gömd purge-knapp, röd och mörkgrå mocka-interiör, kolfiberpaneler, Momo GTR 2-ratt med kolfiberinlägg och quick release, solskydd borttagna.
Stereo: Pioneer Avic HD 3 BT huvudenhet och Rockford Fosgate-högtalare med 12-tums bas. Optimas röda batteri bak.
Övrigt: Upplyst nummerplåt från Japan, flipp-flopp-styrt fram och motorstyrd hissmekanism bak. Swipe-öppning av motorhuv och baklucka.


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se