Racingbloggen e

Siffrorna som skrämmer: Mercedes bästa Monaco-paket någonsin?

Publicerad 2019-05-21

Det är inte varje år som Monacos Grand Prix – motorsportens glammigaste kronjuvel – hamnar i skymundan i nyhetsflödet, men med två svenskar i Indy 500 samma dag får F1-loppet i Monte Carlo den här gången ursäkta. Monaco är dock alltid Monaco, så jag tänkte ändå passa på att blicka fram lite grann mot helgens övningar i furstendömet.

Idag sörjer racingvärlden Niki Lauda, som vid 70 års ålder till slut gått i depå en sista gång. F1-legendaren vann tre VM-guld – 1975, 1977 och 1984 – och kommer utan tvekan att hyllas och hedras i Monaco i helgen. Bilsports minnesruna över Niki Lauda finns att läsa här.

Det är med den största av respekt för Lauda som F1-cirkusen alltså drar in i Monte Carlo, och Mercedes kommer som bekant till start med en förkrossande säsongsinledning i ryggen. Tyskarna har sopat rent i alla de fyra första racen med en obruten radda dubbelsegrar – och bara lämnat småsmulor kvar till konkurrenterna. Lewis Hamilton leder VM-fighten sju poäng före teamkamraten Valtteri Bottas, medan tredjeplacerade Max Verstappen (Red Bull) är ytterligare 39 pinnar efter.

Faktum är att Mercedes har tagit fler poäng än Red Bull och Ferrari har skrapat ihop tillsammans så här långt. En brutal sanning efter bara fyra körda race.

Inför Monaco finns det tyvärr – åtminstone för Mercas konkurrenter – inte mycket som talar för att den trenden kommer att brytas.

Mercedes har förvisso fått stryk i Monte Carlo de senaste två åren; först av Ferrari (Sebastian Vettel) 2017 och i fjol av Daniel Ricciardo och Red Bull. Ricciardo var också den moraliske segraren även 2016, när han från karriärens första pole position hade loppet i sin hand men föll offer för en kostsam depåmiss från Red Bull.

Monaco är alltså inte historiskt Mercedes allra bästa bana – vilket säger en del när man betänker att de vann fyra år i rad mellan 2013-2016. Mercedes koncept med en lite längre hjulbas har inte passat den trånga stadsbanan överdrivet väl, och dessutom har deras tidigare välkända motorövertag neutraliserats av den knixiga banlayouten.

I år tyder dock mycket på att man inte bara vässat sina styrkor, utan framför allt korrigerat sina svagheter på precis den här typen av banor. Rejält.

 

Tydlig kvaltendens

Om man analyserar de kval som körts hittills den här säsongen framkommer en tydlig tendens: Mercedes har höjt sig ett, eller till och med två steg i låghastighetssektioner. Sådana finns det gott om mellan räckena i Monte Carlo.

Sektor 3 i Barcelona är en bra markör för hur snabb en bil kommer vara i Monaco. Den sektionen, från den tighta hårnålen efter bakrakan fram till start och mål, är en av de långsammaste på kalendern och simulerar därför Monaco-karaktäristiken bättre än de flesta andra. Just här var Mercedes förkrossande överlägsna under Spaniens GP; i Q3 var teamets W10:a nästan en halv sekund (!) snabbare än någon annan bil därigenom (25.8s vs. 26.3s för Red Bull).

En annan sektion med likheter till Monaco är Sektor 2 i Baku, runt den ökända ”slottschikanen” och de efterföljande 90-graderssvängarna. Detta var den enda sektorn under kvalet i Azerbajdzjan där Mercedes var etta och tvåa.

För ett år sedan var Red Bull och Ferrari istället tre tiondelar snabbare än Mercedes i samma sektor.

Det har alltså skett en tydlig förskjutning av prestanda, till Mercedes favör, i den här typen av långsamma sektioner. Lägg därtill att Bottas och Hamilton var helt i en klass för sig i premiärkvalet i Australien, på en bana inte helt och hållet olik Monaco, och det känns svårt att inte betrakta silverpilarna som storfavoriter igen på Rivieran.

Alla Ferrari- och Red Bull-fans kan förstås sätta hoppet till det faktum att Monaco trots allt är en väldigt unik plats. Det krävs ett specialanpassat mekaniskt och aerodynamiskt paket för just Monte Carlo, vilket – i en så tekniskt komplex sport som Formel 1 – kan påverka bilens sätt att arbeta däcken och sätta tidigare tendenser ur spel.

Med stor sannolikhet kommer Mercedes, årets stora dominant så här långt, dock inte att gå i den fällan.

Värt att komma ihåg är att träningarna i Monaco, som traditionen bjuder, drar igång redan på torsdag.

 


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se