Nyhett e

Sista modellen: ”WRX STI blir inte bättre än så här”

Publicerad 2017-09-05

Subarus omtyckta busbil för gatbruk kommer nu till Europa för sista gången. Förfinad och förbättrad, och importören menar att de ”slutar på topp”. Den slutliga versionen som säljs här får ny front, nya 19-tummare och rejäla sexkolvs bromsok fram med ”outtröttliga” Jurid-klossar mot borrade skivor.

Den ställbara centrumdifferentialen som ger föraren möjlighet att bestämma om upplevelsen ska bli mer bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven har numera snabbare elektronik och reagerar kvickare än tidigare. Bilen har fått bättre isolering och tjockare glas vilket ger tystare kupé – och så har strålkastarna förärats kurvljusfunktion. Inuti har säkerhetsbältena gjorts fräsigt röda.

Tillgången på ”Final Edition” blir begränsad, berättar importören.

Här följer historik från Subaru om alla WRX STI genom åren:

1992 lanserades Impreza i Japan. Impreza utvecklades för att tillgodose de regeländringar som skett i WRC. Ändringarna betydde att man behövde en mindre, lättare och snabbare bil än Legacy. Impreza lanserades med både 2-hjulsdrift och 4-hjulsdrift. Subaru ville egentligen köra F1, men det var för dyrt. Prodrive föreslog rally.
1993 byggdes den första Impreza Grupp A-bilen. 1997 kom Impreza WRC. Subaru har haft stora framgångar i rally genom åren:

– Första WRC-rallyt: 1993 Rally Finland
– Första WRC-vinsten: 1994 Akropolis Rallyt med Carlos Sainz
– Förartitlar: 1995 (McRae), 2001 (Burns), 2003 (Solberg)
– Fabrikstitlar: 1995, 1996, 1997

MY2001
Baserad på andra generationens Impreza lanserades WRX STI 2001 i Europa. STI står för Subaru Tecnica International.

MY2002

Premiär och säljstart på den svenska marknaden. STI lanserades med runda framlampor så kallade ”bugeyes”.

MY2003 (Facelift)

De utseendemässiga skillnaderna från förra modellen är påtagliga. De rundgulliga ögonen är borta, de är ersatta med en betydligt råare design. Kännetecknet på huven, det gapande hålet för luftintag, har också blivit stöddigare. 2003 tog Petter Solberg WRC-titeln i en Impreza. För att fira detta kom i februari 2004 den s.k. ”Solberg Edition I”. Edition-bilen hade ställbar centrumdifferential och laddtrycksmätare. Endast 42 stycken såldes i Sverige.

MY2005
2005 introduceras ”Solberg Edition II” med skärmbreddare bak, annan bultcirkel och takvinge.

MY2006 (Facelift)

Impreza får en ny front, huv samt tredelad grill, som ska symbolisera ett flygplan – en hyllning till Fuji Heavy Industries, som levererat motorer, vingar och andra delar till flygindustrin sen 50-talet.
Andra exteriöra förändringarna är gälar fram, nya baklysen och en liten (spoiler) takvinge som pressar ner luft mot den höga bakvingen, ny diffuser bak och nya stötfångare.
Standard blir även en manuell mittdifferential som ger föraren möjlighet att bestämma hur bilen ska reagera. För bättre balans har DCCD (ställbar centrumdiff) i automatläge fördelats 41:59 i stället för 35:65. 2,5-litersmotor på 280 hk blir standard likaså en ny växellåda där slaglängden mellan växellägena kortades till 50 mm (tidigare 60 mm). Impreza WRX STI får ny design på strålkastarna med Xenon-belysning på halvljuset och strålkastarspolning av pop-up modell. Helt nytt är också sidokrockkuddar.
2006 introduceras Solberg Edition III”. 2006 vann Impreza bästa 2-2,5-litersmotor vid International Engine of the Year Awards. Detta var första gången i denna prestigefyllda tävlings historia som en Boxermotor vunnit första pris.
Den nya så internationellt hyllande Subaru-Boxern på 2,5-liters med turbo erbjöd såväl starkt vridmoment som låga utsläpp. 2006 bildas Subaru Swedish Dealer Team av Subaru tillsammans med sin återförsäljarkår. Teamet bestod av Oscar Svedlund och Hasse Gustafsson.

MY2008 Generation 3

Baserad på tredje generationens Impreza lanseras WRX STI 2008. Boxermotorn på 2,5 liter med turbo utvecklar 300 hk vid 6.000 varv. I nya WRX STI har motorn sänkts ytterligare 22 mm. SI-Drive introduceras på STI med tre elektroniska körprogram som gör det möjligt för föraren att enkelt ge motorn vassare respons.
Nya Impreza WRX STI är större än sina föregångare. Den är nämligen byggd på samma bottenplatta som Legacy, vilket innebär att avståndet mellan axlarna har blivit 9,5 cm längre. Det längre axelavståndet ger mer åkkomfort och kortare överhäng.
Nytt i standardutrustningen är bl.a. VDC (antisladd, antispinn och traction control), 4 stycken ändrör, Recaro sportstolar, farthållare, navigator, startknapp och nyckellöst system med knappstart.
Efter fjolårets lyckade rallysatsning med SM-seger i grupp N för Oscar Svedlund och co-drivern Björn Nilsson, har Subaru tillsammans med sin återförsäljarkår beslutat att utöka tävlingsverksamheten ytterligare ett år.
Subaru Swedish Dealer Team kommer förutom fortsatt sponsring av Oscar även att satsa på ett helkvinnligt team med Ramona Karlsson som förare och Miriam Walfridsson som co-driver. Även Hans Gustafsson, 6:a i fjol i grupp N, ingår i Subaru-teamet tillsammans med sin co-driver Nicklas Edvardsson.

2010 Pure Performance Pleasure
Impreza WRX STI lanseras detta år med enklare utrustning och lägre pris. Det var många som ville köra modellen, men inte frågade efter navigation, sollucka, dimljus och Alcantara-klädda stolar.
Med alla tidigare framgångar i bagaget och det faktum att reglementet skulle ändras året efter, bestämmer sig fabriken för att kliva av WRC. Självklart spelade även den djupa finanskrisen en viss roll i beslutet.

MY2011 Snabbaste sedan runt Ringen

Åter en ny generation och från och med nu går det att köpa en WRX STI (noterbart att Subaru valde att ta bort Impreza som modellnamn detta år) som 4-dörrars sedan igen. För att markera att Subaru som fabriksteam lämnat rally-skogarna och nu satsar på racing istället, sätter man Tommy Mäkinen bakom ratten för att sätta ett nytt varvrekord på Nürburgring.
Efter 7 minuter och 55 sekunder är Porsche Panameras gällande rekord för klassen förpassat till historieböckerna. Fabriken satsar nu tävlingsmässigt på 24-timmars och Super GT-serien i Japan.

MY2014 Generation 5

Ny generation Impreza, innebär med automatik att det även kommer en ny WRX STI. Nu med förfinat chassi, ultrasnabb styrrespons, bättre balans, optimerat väggrepp och Active Torque Vectoring, som bromsar innerhjulet vid forcerad kurvtagning.

MY2018 WRX STI ”Final Edition”
2018 blev sista året för WRX STI i Europa. Sista generationen fick en lättare ansiktslyftning med bland annat LED-ljus och 19-tumshjul. Såväl chassi som styrning förfinades och den justerbara mellandifferentialen fick ny elektronik för snabbare respons. Bromsarna fram uppgraderades med (gula) 6-kolvsok och borrade skivor fram. Som en extra accent blev säkerhetsbältet rött.

Motorer genom åren

Årsmodell Modellnamn Motor (liter) Effekt (Hk) Vridmoment Nm/rpm
MY2002 WRX STi 2.0 265 343/4.000
MY2003 WRX STi 2.0 265 343/4.000
MY2004 WRX STi 2.0 265 343/4.000
MY2005 WRX STi 2.0 265 343/4.000
MY2006 WRX STI 2.5 280 392/4.000
MY2007 WRX STI 2.5 280 392/4.000
MY2008 WRX STI 2.5 300 407/4.000
… Alla modeller efter 2008 har den sistnämnda specifikationen.

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se