Racingbloggen e

Succé av Felix Rosenqvist

Publicerad 2019-03-10

Som han kör, den mannen. Felix Rosenqvist slog till med all önskvärd tydlighet i dagens kval och kommer att starta som sensationell trea i karriärens första IndyCar-race här i St. Petersburg. Marcus Ericsson hade en lite tyngre dag och får nöja sig med 18:e startruta när fältet flaggas iväg i morgon.

Felix har något speciellt, så enkelt är det. Dagens kval var ett bra bevis på det. Jag är egentligen inte förvånad; efter att ha följt hans karriär på nära håll i tio år är jag väl medveten om hans kapacitet. Trots det är det ändå anmärkningsvärt att som total rookie, med inte ens tio varv på Firestones röda ”superdäck”, kvala ut självaste Scott Dixon på sitt allra första försök. Ingen annan rookieförare lyckades kvala in i topp tio idag.

Rosenqvist flyger fram på St. Petes gator

Sägas bör att han hade lite tur på vägen. Den första kvalomgången blev en icke-händelse där en serie incidenter och rödflaggor gjorde att det lika gärna hade kunnat vara slutkört där och då. Dessbättre hade Felix lyckats få till ett hyfsat bankervarv på de hårda däcken, och det visade sig räcka till avancemang. I kvalomgång två var han egentligen sjunde snabbaste – bara topp sex går vidare till den sista omgången – men flyttades in i Fast Six när Colton Herta bestraffades för blocking.

Faktum kvarstår dock att Felix hela tiden var tillräckligt snabb för att hamna i den positionen – och när chansen väl dök upp i Fast Six var han den förste som tog den. Det är otroligt starkt att hantera ett sådant här delvis chansartat kval på ett så moget sätt redan nu.

Bäst av allt är förstås Felix alltid lika pragmatiska strävan efter mer. När jag frågade om han tänkte fira det här lite grann ikväll var svaret talande: ”Robert Wickens var på pole här som rookie i fjol, så jag har lite att jobba på”. Det är så man pressar sig själv till nya stordåd, och det är precis den inställningen som har gjort honom till en av de bästa i världen.

Marcus Ericsson hade en tyngre dag. ”Mackan” lyckades inte ta sig vidare från det första gruppmomentet av kvalet och har 18:e startruta som utgångsläge i morgon. I IndyCar finns dock alla chanser att avancera, inte bara för att det är otroligt jämnt utan också för att reglementet för ”caution periods” och säkerhetsbil snabbt kan omkullkasta läget.

I Marcus fall fanns farten helt enkelt inte riktigt där idag. Han fick inte till någon bra referenstid i början av kvalet, på de hårdare däcken, och efter bytet till de mjuka (”reds”) touchade han muren i Kurva 9 på sitt första flygande varv. Bilen fick sig en törn, och även om Marcus kunde fullfölja varvet räckte det alltså inte till avancemang. Nya tag i morgon!

Marcus Ericsson startar 18:e i morgon

 

Notervärt är att Will Power idag säkrade karriärens åttonde (!) pole position här på St. Petersburgs gator. Sedan 2010 har han bara missat pole två gånger på den här banan – ett otroligt facit. Power är IndyCar-seriens stora kvalspecialist med hela 54 pole positions och har alltså börjat 2019 i precis samma anda.

I Pro 2000-klassen, två steg under IndyCar på den amerikanska formelbilstrappan, kördes tidigare idag det andra och sista racet för helgen. Rasmus Lindh blev fyra och lämnar därmed premiären som tvåa totalt i mästerskapet efter sin andraplats i Race 1 igår. Totalen leds av kanadensaren Parker Thompson som vann båda helgens heat.

I morgon väntar som sagt helgens stora, stora begivenhet – säsongens allra första IndyCar-lopp. Starten går kl. 18.30 svensk tid och racet sänds live på Viasat Motor. Vi pratar om 110 varv och ett lopp som pågår i över två timmar, i 25 graders värme och utan servostyrning. Det kommer att bli en fysisk, såväl som psykisk, påfrestning.

Missa för allt i världen inte det; vi har svensk pallchans!


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se