Nyhett e

Supersimulator ett viktigt verktyg för Volvo

Publicerad 2015-10-07

I Bilsport 21 gav redaktionen tips på tre bilspel till konsol och pc. Spel som gör det möjligt att uppleva en mängd olika bilar, såväl lite vanligare som mer ouppnåeliga sådana.
Men det är inte bara lek. I samarbete med Nissan har Gran Turismo exempelvis skapat riktiga racerförare, framgångsrika sådana, av konsolförare.
Racerteam och biltillverkare använder sig också av simulatorer för att träna förare och utveckla nya bilar. Precis som Flygvapnet gjort i ett halvsekel, typ.
Principen är densamma, men utrustningen är förstås avsevärt mer avancerad.

En av de mest avancerade är Vi-Grade.Citroëns racingavdelning använder en i sin satsning på WTCC. Porsche och Ferrari använder också samma system att prova ut ny teknik virtuellt innan de bygger en ny bil för att testa ”IRL”.
Nu har även Volvo köpt in en Vi-Grade för att utveckla nästa generation bilar.

– Vi gör stora investeringar inom personal, teknik och anläggningar för att skapa en bättre körupplevelse. Vårt mål är att föraren ska få uppleva full kontroll, maximal komfort och högsta precision. Körbarheten kommer att förbättras i alla våra bilar, förklarar Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development, Volvo Cars beslutet att köpa in systemet.

Det är en frän rigg. Riktigt frän. En sådan du till varje pris vill ha gillestugan, men aldrig kommer att ha råd med om du inte säljer en hotellkedja först.
En jättelik bildskärm böjer sig runt en plattform där coupén kan byggas upp med alla kontroller och instrument som är planerade för en framtida bilmodell.
Plattformen kan opereras i statiskt läge, där den är helt stilla framför skärmen, eller i dynamiskt, där den manövreras för att simulera bilens rörelser och ge föraren en upplevelse av G-krafterna som uppstår i acceleration, vid inbromsning, över ojämnheter och när gränsen för greppet överskrids, et cetera.
Som verktyg kan simulatorn användas för virtuellt test av fjädring, elektroniska system, utvärdering av hur en förare interagerar med bilen och dess kontroller under olika körförhållanden, inklusive trafik.

Det handlar kort om att provköra och utvärdera nya bilar virtuellt i återskapade miljöer – däribland Nürburgring och Volvos egen testanläggning – innan den slutgiltiga designen fryses och innan prototypverkstaden ens börjat tillverka de första körbara mulorna.
– Det fina med den nya simulatorn är att vi kan uppleva beräkningsmodellerna fysiskt och utvärdera dem med riktiga testförare i stället för att bara stirra på diagram och siffror i ett konferensrum, fortsätter Stefan Karlsson, Manager Vehicle Dynamics, Volvo Car Group.
– Det här innebär en ny början för Volvo Cars när det gäller körupplevelse, säger Peter Mertens. Vi har gjort stora investeringar när det gäller både våra FoU-anläggningar och produktkomponenter den senaste tiden som nu börjar ge utdelning. Vår helt nya skalbara produktarkitektur (SPA), vårt modulära drivlineprogram och de senaste chassikomponenterna är vår startpunkt.

Vi-Grades presentationsfilm Driver in Motion ger en sammanfattning av systemet.


Johan Eriksson

bilsport@bilsport.se