Nyhett e

Sverige emot Europas mobilförbud

Trots internationell kritik håller Sverige fast vid att inte införa något förbud mot mobilprat bakom ratten utan handsfree.
– Det är olämpligt och regeringen borde tänka om, säger Antonio Avenoso, chef för Europeiska transportsäkerhetsrådet (ETSC).

Publicerad 2010-09-14

Sverige är nu det enda landet i Europa där det är tillåtet att hålla i mobiltelefonen och prata under körning. Antonio Avenoso är förvånad över att Sverige, som i övrigt har kommit så långt med trafiksäkerhet, har ett så hårdnackat motstånd.
Svenska Motormännen anser att mobilpratandet orsakar olyckor där 10-20 människor dör varje år. Organisationen kräver en snabb lagändring. Men förgäves.
– Jag står fast vid min uppfattning att det inte är bevisat att det skulle hjälpa att använda handsfree, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) till TT i samband med Trafiksäkerhetsdagarna i Tylösand. Då måste man förbjuda hela momentet med telefonsamtal och jag är inte beredd att gå så långt.

Tummen ner
Dessutom lyfter Åsa Torstensson fram alla nya tekniska prylar i en bil som radio och gps.
– Jag vill inte peka ut ett enskilt tekniskt hjälpmedel och lagstifta om det. Vi har redan en lag som kräver att föraren kör trafiksäkert. Det räcker, säger hon.
Dåvarande Vägverket föreslog förbud redan i april 2008, men regeringen gjorde genast tummen ner.
Torstenssons politiska motståndare Lena Hallengren (S), ordförande i trafikutskottet, vill se en utredning.
– Jag vill titta vidare på frågan för att se varför andra länder har kommit fram till andra slutsatser, säger hon.
Antonio Avenoso refererar till studier som visar säkerhetsrisker med att rent fysiskt hantera telefonen.
– Ja, det påverkar att man måste hålla i telefonen, även om det är själva samtalet som är det som stör allra mest, säger han.

Mot Wienkonventionen
Enligt Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall innebär mobilprat ingen överrisk för olyckor.
Genom att inte kräva handsfree bryter Sverige mot Wienkonventionen.
– Det är ovanligt att snälla Sverige inte följer en konvention, men det beror på att vi anser att lagar ska vara kopplade till kunskap och dessutom lösa ett stort problem, säger Claes Tingvall.
Däremot ser han det ökande sms:andet bakom ratten som riktigt farligt.
– Fast frågan är om vi kommer åt det genom ett förbud. Tveksamt, säger han.

FAKTA

  • Man har inte upptäckt några skillnader i risk mellan handhållen mobil och handsfree, däremot är all mobiltelefoni förenad med risker.
  • Mobilprat i bilen ökar reaktionstiden med 40 procent, särskilt om man för djupa samtal.
  • Rådet är att stanna bilen när man ska prata i telefon.

Källa: Trafikverket (TT)

Bilsport.se bilsport@bilsport.se