Nyhette
2013-11-05
Sedan igår får Michèl använda sin bil - den första Sportcombin av sista modellen som fått godkända papper för svenska vägar.

Sveriges första 9-5 Sportcombi 2012 på gatan

Artikel publicerad 2013-11-05

Efter många månaders brottningskamp med Transportstyrelsen fick stockholmaren Michèl Annink igår sin Saab 9-5 Sportcombi 2012 godkänd och klar för bruk på allmän väg. Det är första Sportcombin av senaste generation som rullar lagligt i landet, 18 av dem såldes på Kvarndammens auktion i december 2012. 33 tillverkades totalt varav 27 finns kvar idag efter att sex av dem krocktestats. I spåren av Saabs konkurs sålde man ut de färdigbyggda bilarna som tillhörde en mindre förserie.

”Nästan gratis”
Michèl ropade in en Arctic White Sportcombi med Vector-paket och mängder av trevlig extrautrustning. Motorn är instegsbensinaren på 1,6 liter och 180 hk, ett rätt bra effektuttag på den volymen. Hans pris blev 186.500 kronor, hade den sålts för det tänkta ordinariepriset hade det stått närmare 350.000 kronor på prislappen. Men så var det bara det lilla problemet med att man inte fick köra med den … I beskrivningen såld med texten ”avregistrerat fordon som gått på provbilsdispens som absolut inte får tas i trafik”. Hur skulle han kringgå det? Michèl tog det med en klackspark, envis som synden hade han bestämt sig för att det skulle gå!

Stjärna på vägen
Det har varit många månaders hårt arbete, Transportstyrelsen uppgav nämligen före auktionen att bilarna var provbilar som inte kunde registreras för bruk på allmän väg. Det visade sig däremot efter mycket efterforskningar att någon sådan regel inte finns, men man kan få sin bil individuellt kontrollerad och godkänd.
Michèl åkte till slut till Tyskland där TÜV la ner två timmar på att gå igenom bilen grundligt innan han fick registreringspapperna. Det var enda gången han körde sin bil mer än på det egna bostadsområdet, en resa som innebar att han fick närmare stjärnstatus på vägen.
– Det var helt otroligt. Folk körde om, saktade ner och fotade mig hela vägen. När jag kom hem var det fullt av rapporter på nätet från både svenskar, tyskar och danskar som hade sett mig, skrattar han.

Lång väntetid
Hemkommen från Tyskland trodde han att det skulle vara en enkel match att få den godkänd även i Sverige, men icke. Istället blev hans bil nedsvärtad med en tjänsteanteckning om att svenska Transportstyrelsen ansåg att tyskarna hade gjort fel. Plötsligt ville ingen besikta bilen med den kommentaren kvar, men han lyckades till slut krångla sig igenom och få en underkänd bilprovning som han senare kunde överklaga.
Överklagan tog Transportstyrelsen mer än fyra månader att svara på, och Michèl kände sig mer än uppgiven.
– Jag gick noga igenom regelverken som finns, och det är ett faktum att man som EU-land inte får underkänna ett annat EU-lands registreringspapper. Det är ju hela principen bakom unionen! Jag har haft kontakt med EU-parlamentet och fått formellt bekräftat att Sverige gjorde fel, och det har jag skrivit in i min överklagan. Det finns till och med en rättspraxis från Belgien där man förlorat ett liknande fall. Jag var beredd att gå till EU-domstolen, men så ändrade sig Transportstyrelsen helt plötsligt och erkände att de gjort fel, berättar han.

Svårt få kontakt med rätt handläggare
Igår kunde han äntligen åka till Bilprovningen med sin bil, och utan att ens titta på bilen på nytt gick de igenom papperna och godkände bilen. Registreringsnummer har han, nu väntar han bara på plåtarna.
– Det har varit både jobbigt och jätteintressant under den här tiden. Min bedömning är att Transportstyrelsens vänstra hand inte vet vad den högra gör. Det har varit svårt att få kontakt med rätt handläggare och kontinuitet i uppföljningen, det har varit många inblandade på Transportstyrelsen och semestertiden hjälpte inte till.

Åtta på Sverigebesök
Att Michèl nu fått igenom sin bil är ingen garanti för att det ska bli enklare för nästa spår han.
– Man skulle kanske kunna tro det, men Transportstyrelsen är så oförutsägbara, konstaterar han.
Ett flertal av bilarna som såldes på auktionen har hamnat utomlands, och flera har godkänts för bruk på allmän väg med olika metoder.
I Norge till exempel kan man få bilar i mindre produktionsserier registrerade som samlarbilar om det finns ett historiskt värde i dem. I somras på Saabfestivalen var det hela åtta nya Sportcombi på plats från andra länder, då kändes det lite surt för Michèl. Men nu känns det bättre – även om han har nya projekt på gång. Som äkta Saab-nörd står det bara Saabar på gården, bland annat en ny 9-5 Sedan och en 9-3 cabriolet. Nästa bil är också en udda tingest som kräver mycket arbete med myndigheterna, men den får vi berätta om en annan gång.

Reklamfilm för bilen när det begav sig:

Bo Lundvang
bo.lundvang@bilsport.se