Nyhett e

Tesla Roadster får motstånd: Lotus Evora som hybrid

Hittills har amerikanska Tesla Roadster varit det enda hybridalternativet i sportbilsklassen, men snart kan den få konkurrens.
Lotus har tagit fram en plug in-hybrid med 3-cylindrig ”hjälpmotor” som ger en räckvidd på närmare 50 mil. Dessutom med simulerad 7-stegs växellåda och fyra olika motorljud!

Publicerad 2010-02-26

Det fullständiga namnet på bilen, än så länge bara på konceptstadiet, är Lotus Evora 414E Hybrid. Siffran 414 kommer från effekten i hästkrafter (306 kW), bokstaven E sannolikt från Lotus Engineering.
Konceptbilen är en plug in-hybrid med två elmotorer som individuellt driver bakhjulen, via en 1-stegs växellåda. Till sin hjälp får elmotorerna och batteripaketet en 3-cylindrig 1,2-litersmotor som lämnar maximalt 48 hk vid 3.500 rpm.
Bensinmotorn är av monoblock-konstruktion; block, topplock och grenrör gjuts i en och samma form, vilket enligt Lotus sparar vikt och utrymme samt ger bättre avgasvärden och hållbarhet.

Fejkad växellåda
Batterierna räcker till ungefär fem mils körning, men med bensinmotorn som laddningshjälp ökas räckvidden till närmare 50 mil.
Bilen har ingen konventionell växellåda, däremot kan den simulera en sådan. Föraren kan ”växla” i sju steg via paddlar på ratten, som aktiverar till exempel en simulerad motorbroms – då laddas samtidigt batterierna.
Det speciella med motorbromsen är att i Lotus konceptbil förändras karaktären beroende på antalet ”nedväxlingar”, vilket ska ge samma intryck av inbromsning som en konventionell växellåda.

Fyra olika motorljud
Elbilar har en nackdel av mer emotionell karaktär: motorljudet är inte speciellt sexigt. Men det har Lotus Engineering tänkt på, och hittat en lösning tillsammans med Harman International.
Från högtalare inne i bilen – och utanpå – kommer ljud som ska simulera det man kan förvänta sig av en vanlig Lotus Evora. Föraren kan välja mellan fyra olika motortyper, varav både en V6- och en V12-motor finns att välja på.
Att ljudet hörs även utanför bilen är av säkerhetsskäl, menar Lotus. Hybridbilar kan vara svåra att höra för fotgängare.
Premiärvisningen för Lotus-hybriden sker på bilsalongen i Genève.


Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se