Motorsport e

Tips om däck inför rallysommaren

Publicerad 2019-04-08

Nu har rallysäsongen 2019 på grus tagit fart och däcken är ett ständigt aktuellt ämne. Att göra helt rättvisande jämförelser är svårt, för att inte säga omöjligt, eftersom de yttre förutsättningarna, inte minst underlaget på vägen, ständigt ändras.

Men det finns mycket generellt att säga om rallydäck och många tips och råd att ta del av. Därför har vi helt enkelt tagit ett däcksnack med David Lindström (bilden). Han är opartisk däckhandlare, engagerad i Svenska Bilsportförbundets (SBF) rallyutskott som specialist i däckfrågor samt aktiv rallyförare i en Volvo 940 Grupp H.

 Vi inleder med en given fråga. Hur är ett rallydäck uppbyggt? David är snabb och river genast av ett klassiskt Juha Kankkunen-citat:

– Black and round.

– Skämt åsido. Det är byggt som ett vanligt standarddäck men lite förstärkt och framförallt med exotiska material i stommen.

Standarddäck har nästan alltid stålradial medan tävlingsdäck, oavsett om det är skapat för asfalt eller grus, har en stomme av kevlar och nylon. Innan tävlingsdäcket vulkas kan tillverkaren justera däckets egenskaper ganska mycket genom att sträcka på materialet.

– I grusrallyn åker vi normalt sett på radialdäck medan däcken för asfalt, framförallt rallycross, är uppbyggda som en blandning mellan radial- och diagonaldäck.

Med den grundkunskapen tar vi oss vidare till frågor och svar.

 

Många anser att däckkostnaderna har skjutit i höjden.

– Vi har haft samma däckreglemente sedan millennieskiftet och det finns relativt många leverantörer i SBF:s ”Däcklista Sommar 2019”. Så det borde finnas en fungerande konkurrens som hittar vad marknaden (rallyåkare) är beredda att betala. Vi måste också komma ihåg att den svenska kronans värde har urholkats med nästan 10% på ett år och alla däck importeras till Sverige så det förklarar väl en del prishöjningar.

– I dag delar flera marknader på utvecklingskostnaderna. Hade vi haft ett eget, nationellt, reglemente så hade däcken varit ännu dyrare.

– De stora tillverkarna har ju uttalat att det blir för kostsamt för dem att utveckla ett däck bara för den svenska marknaden –  som är ganska liten. Därmed skulle det öppna för ett par tre andra och en av dem skulle sannolikt bli helt outstanding. Och vad gör den tillverkaren med priset då?

 

Måste jag köpa sprillans nya däck hela tiden?

– De som slåss i toppen vill inte att ett däck ska se ut som nytt när de kommer i mål, för då har inte däcket arbetat. Men det är klart att du ska fundera över dina däcks livslängd eftersom det i slutändan drabbar din plånbok.

– Slitna däck med mjuk gummiblandning fungerar utmärkt när vägen är torr och hård. Ett spartips kan då vara att köpa begagnade däck av ett bra fabrikat, hellre än att köpa billigare nya däck. Om jag sticker ut hakan lite, så skulle 70 procent av startfältet i en rallytävling klara sig utmärkt med begagnade däck hela tiden.

– På ett helt nytt grusdäck är klackarna cirka 10-11 mm och rör sig, vilket bygger värme i slitbanan. Då blir däcken väldigt svajiga. Ett begagnat däck, med mjuk gummiblandning och varm stomme lever på det mekaniska fästet och du kan åka fort på det långt ner i mönstret.

– Jag får frågan nu och då om tillverkningsdatum på tävlingsdäck och folk vill inte ha ”gamla” däck. För några år sedan fick en av våra toppåkare i SM inte sin utlovade leverans till första SM-tävlingen på grus och då fick man gemensamt leta upp några däck som fanns kvar på lagret. De visade sig vara fem år gamla. Toppåkaren vann SM-deltävlingen. Lärdomen att dra av det är att vi i branschen inte har sett någon försämrad prestanda i däck som legat över några år så länge de är lagrade svalt och inte i direkt solljus. Däremot har jag varit med om däck som flugits in från tillverkare som inte var mer än ett par veckor efter tillverkningen och de höll inte ens en tävling innan de var sopslut.

 

Vad är en bra arbetstemperatur för däcken och hur uppnår jag den?

– Stommens temperatur är viktigare än slitbanans temperatur. Håller stommen en temperatur på cirka 60 grader får du bra prestanda i däcket som då jobbar optimalt. Å andra sidan, när däcket jobbar helt optimalt slits det också ganska mycket.

– Det finns en allmänt utbredd uppfattning att om du slirar och åker och gungar på däcken får du upp dem bättre i temperatur. Men på så sätt är det slitbanan som blir varm, inte stommen. Och då kan du råka ut för fenomenet att klackarna, oavsett vilket fabrikat du åker på, går av.

– Istället ska du, på transportsträckan, värma bromsarna. Då överförs värmen till fälgarna som i sin tur värmer upp stommen på däcket så den blir mer följsam och tål mer. Framförallt kan du då åka med lite lägre lufttryck, vilket gör att däcket tar tag i backen och flyttar bilen istället för gruset.

 

Vad ska jag ha för lufttryck i mina rallydäck?

– Naturligtvis påverkar typ av däck eller bil till viss grad vilket lufttryck du ska ha.

– Däckets stomme ska ju vara följsam. Har du för mycket luft får du inte radialfunktionen att fungera, stommen blir stum och det blir ”halfotat”. I de flesta grustävlingsdäck går gränsen vid 1,9-2,1 bar när de är varma. På asfalt är det lite högre, upp till 2,4 bar beroende på fabrikat och dimension.

– Tryckstegringen i ett däck är till vissa delar avhängigt av hur mycket fukt du har i luften som du pumpat däcket med. När fukten blir varm och förångas utvidgas den ganska mycket och du kan få en tryckökning på upp till ett kilo!

Eftersom du inte kan veta hur fuktig luft du pumpar dina däck med är det viktigt att göra läxan. Pumpa med din vanliga verkstadsluft, kör en bit, stanna och kontrollera hur mycket trycket har stigit och tappa ur. Det är en bra kunskap att ha när du väl är på tävling.

 

Är däckets rotationsriktning viktig i rally?

– Om underlaget är blött eller löst är det väsentligt att däcken rullar åt rätt håll eftersom mönstret då rensar sig som det är skapat för att göra. Men vissa perioder på sommaren, och ibland även tidigt på våren, kan vägen vara torr och betonghård. Då spelar det ingen roll över huvud taget vilket håll däcken rullar åt. Du kan ha fyra högerdäck på bilen utan att märka skillnad.

 

Kan jag ha olika dimension fram och bak på min rallybil?

– De allra flesta väljer ju av praktiska och ekonomiska skäl att köra med samma dimension runt om på bilen. Då kan du med fördel skifta mellan fram- och bakdäck för att förlänga livslängden.

– Men vissa bilar är inställda på det viset att det är omöjligt att få upp de icke drivande däcken i temperatur. Då kan du välja att ta ett mindre, eller framförallt smalare, däck till de icke drivande hjulen.

Generellt, menar David, åker vi på lite för breda däck i Sverige. Han påpekar att det ju är i botten av vägen som fästet finns. Breda däck har en tendens att flyta ovanpå.

– Jag själv kör en bakhjulsdriven Grupp H-bil och har valt att åka med smalare däck fram, än på bakhjulen, eftersom jag inte får upp arbetstemperatur i breda däck fram.

 

Hur påverkas däckekonomin av min körstil?

– En klassisk sanning är att om du kör på grov makadamväg måste du inte accelerera med gasen i botten, för då skärs däcken sönder. Det spelar ingen roll vilket fabrikat däcket har, det lossnar stora bitar ur mönstret. Där kan du välja att åka vägvinnande och mjukt, men ändå snabbt utan att fresta dina däck så hårt.

– Generellt, oavsett om det är grus, asfalt eller vinter, ingen vinner en tävling på att åka fortast in i en sväng. Ta det lite lugnare in i svängen och få med dig farten ut. Då går inte klockan lika fort samtidigt som du skonar både däcken och din b

 

 

 


Mikael Johansson

bilsport@bilsport.se