Racingbloggen e

Toyota på pole i Le Mans – en svenskbil borta

Publicerad 2019-06-14

Det blev föga förvånande dubbelt Toyota när kvalet till 24-timmars i Le Mans avgjordes i natt. Det japanska teamets två hybridbilar kommer att rulla fram till start i morgondagens race som etta och tvåa, med bil #7 före systerbilen #8.

Kamui Kobayashi slog till med veckans snabbaste tid – 3m15.497s – i det andra av de tre kvalen och ställde därmed #7 på pole position i den franska långloppsklassikern. Kazuki Nakajima var fyra tiondelar långsammare runt den drygt 13 km långa Le Mans-banan i #8, och därmed är de två japanerna de enda som kommit under 3m16s-barriären den här veckan.

Snubblande nära att göra detsamma var emellertid SMP Racings Egor Orudzhev, som kom ner på imponerande 3m16.159s i teamets egenhändigt utvecklade BR Engineering-chassi i det sista kvalet. Starkt kört på väg mot tredje plats för Orudzhev, som anmärkningsvärt nog var en halv sekund snabbare än förre F1-föraren Stoffel Vandoorne i SMP:s andra bil.

Toyota #7 på pole position i Le Mans

I toppen var det dock egentligen aldrig något snack. Toyotas två förarbesättningar i Le Mans är desamma som i fjol, då bil #8 tog hem segern med Nakajima, Fernando Alonso och Sébastien Buemi. I bil #7 har Kobayashi sällskap av José María López och Mike Conway. Det finns ingen anledning att tro att någon ska kunna matcha Toyota-bilarnas fart i racet – men vi har sett förr hur tillförlitligheten plågat japanerna i den här tävlingen och för att vinna måste man som bekant först se till att komma i mål.

Kul för övrigt att Toyota idag bekräftar att man fortsätter satsa på sportvagnsracing i högsta klassen av FIA World Endurance Championship under överskådlig framtid. Ett nytt tekniskt reglemente har presenterats för säsongen 2020-2021 och framåt, och Toyota hör till dem som alltså även fortsättningsvis kommer att finnas med i fältet.

När det gäller svenskekipagen i årets upplaga av Le Mans kan man till att börja med konstatera att de nu, tyvärr, har reducerats från tre till två. Dempsey-Proton har tvingats dra tillbaka den Porsche 911 RSR som Niclas Jönsson skulle ha kört tillsammans med långtida vapendragaren Tracy Krohn samt Pat Long i klassen LMGTE Am.

Krohn kraschade svårt på Mulsanne-rakan under den fria träningen i onsdags och har nu fått instruktioner av läkarna om minst en veckas rehabilitering. Därmed är Le Mans-äventyret över redan innan det hunnit börja för Jönsson och hans team, som alltså inte kom till start heller i kvalet.

Henrik Hedman i DragonSpeed-teamets bil #10 har däremot skaffat sig ett bra utgångsläge i huvudklassen LMP1. Den underskattade och timide Ben Hanley kvalade in bilen på sjunde plats, trots att man drabbades av växellådsproblem som innebar att man hamnade på efterkälken och förlorade värdefull körtid. Detta resulterade bland annat i att bil #10 som enda LMP1-ekipage inte lyckades förbättra sin tid från det första kvalet i onsdags utan fick tillgodoräkna sig ett varv från ett pass då banans kondition var klart sämre. Det finns alltså mer potential i DragonSpeed-lägret, där Hedman och Hanley kompletteras av ett par snabba och beprövade händer i form av Renger van der Zande.

I LMP2 har vi också svensk representation i år, i form av Le Mans-debuterande Henning Enqvist. 25-årige Enqvist gör en spännande satsning på sportvagnsracing som i normala fall kretsar kring ELMS (där loppen är fyra timmar långa), men som nu alltså också tagit honom till långloppsracingens Mecka i ett inhopp för det slovakiska teamet ARC Bratislava.

Henning Enqvist

Tyvärr har det gått troll i teamets planer så här långt och bilen – en Ligier – har befunnit sig mer i depån än ute på banan. ARC har dragits med stora tekniska problem, bland annat efter en felaktig generatorinstallation, och Henning Enqvist har därför så här långt fått mycket begränsad körning. Att det dessutom regnade på den fria träningen i onsdags har inneburit att Henning fått ytterst lite tid i bilen i ”normala” torra och ljusa förhållanden. Däremot har det blivit lite mer körning i de två nattpassen, men Henning själv upplever att han hade behövt mer tid i dagsljus för att kunna urskilja banans alla små egenheter och detaljer på ett bättre sätt.

Det blev till slut en 19:e plats av 20 i LMP2, och 27:e totalt, för ARC Bratislava i kvalet. Se och lära, det är vad den här helgen handlar om för Henning Enqvist – som delar bilen med teamägaren Miro Konopka och ryssen Konstantin Tereschenko (som är mest känd för sin spektakulära flygtur över kerbsen i Bus Stop-chikanen på Spa i GP3 2014).

Henning gav för övrigt ett annorlunda svar när jag frågade honom på vilket sätt Le Mans-upplevelsen skiljer sig från övriga race han kört. ”Det luktar grillad korv mellan [kurvsektionerna] Mulsanne och Indianapolis”, lät den något oväntade responsen. Tydligen gäller det att vässa alla sinnen om man kör racerbil på den här nivån!

Som traditionen bjuder råder köruppehåll i Le Mans på fredagen, då man istället genomför den stora och mycket populära förarparaden genom stadens centrala delar.

Starten för Le Mans 24-timmars sker i morgon lördag kl. 15.00. Det kommer att vara den deltagarmässigt största upplagan i tävlingens anrika historia med totalt 61 bilar till start. Håll en extra tumme för våra två svenskar – Henrik Hedman och Henning Enqvist – då.

 

RESULTAT – KVAL, LE MANS

 

 

 


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se