Bilbyggen e

Biltips till 50.000-kronorsracet

Publicerad 2019-03-07

Nämen. Har du inte anmält dig till Bilsports och Simons 50.000-kronorsrace ännu? Vet du inte vad det är? Då kan du läsa mer genom att klicka här.

Kanske har du inte hittat någon lämplig kärra att sätta tänderna i? Bara lugn, vi har snackat med Björn Woken Holmgren, specialist på att klämma ut prestanda ur sina åk för en liten peng.

Woken är en välkänd FWD-fartfantom som började sin bana med en ultralågbudget-Cherry som utförde stordåd på sin tid. Så vi bollar lite alternativ med honom.

En billig grundbil är förstås att föredra, där är vi ganska överens. I lagom format, och med bakhjulsdrift. Just det där med bakhjulsdrift gnager för Björn, han är ju grävlingarnas besvurna riddare.

Det står dig fritt att välja framhjulsdrift eller AWD också, men mest pang för pengarna ger bakhjulsdrift, det är svårt att komma ifrån.

Gräv där du står

Har du något lik ståendes bakom garaget? Inte? Då kollar man vad polarna har, och i sista hand är det Blocket som gäller.

– Man lär ju leta efter den absolut billigaste bilen man kan hitta, menar Björn som helst huserar i 5.000-kronorsklassen. Många vill ha Volvos 1031-bakaxel, och de sitter ju i Volvo från början. Och att trimma en B230 kan inte vara någon magi egentligen.

När detta skrivs finns det 265 stycken bakhjulsdrivna Volvo ute på annons i segmentet mellan 5.000 och 25.000 kronor. Ett bra gäng av dessa går att få loss under 10.000 kronor. Klart intressant är en halvfärdig 740 med T5-motor för 15.000, här finns det potential!

Kollar man efter BMW, som ju är populär att turbokonvertera, så är det mer knapert med objekt i prisklassen. Men det finns ändå ett gäng med 325:or och 525:or, exempelvis.

 

– En fördel med BMW är en markant bättre motor i grunden, tycker Björn.

En bubblare är en besiktigad Chevrolet Camaro -93 med 5,7-liters V8 för 45.000 kronor. Lite i överkant, men pruta, lätta så mycket det bara är möjligt och häng på ett begagnat lustgassystem så blir det åka av!

Sådärja. Kom nu inte och säg att du inte vet vilken bil du ska bygga på!


Gunnar Ljungstedt

bilsport@bilsport.se