Racingbloggen e

USA-svenskarna under attack inför Indy-upplösningen

Publicerad 2019-08-30

Idag inleds Grand Prix of Portland, säsongens näst sista deltävling i IndyCar. Med på programmet finns inte bara huvudklassen, utan även samtliga supportserier på Road to Indy-stegen med bland andra svenske Rasmus Lindh i mästerskapsledning i Indy Pro 2000.

Det här är en viktig helg för våra svenskar i Indy-leden. Med Marcus Ericsson på plats på Spa (läs mer om det längre ner) får vi i IndyCar denna gång sätta vårt fullständiga hopp till Felix Rosenqvist – och både han och Lindh är inblandade i varsin betydelsefull titelstrid.

För Rosenqvists del gäller det titeln Årets rookie; en utmärkelse som är viktigare än man kanske kan tro för IndyCar-teamen och deras sponsorer. Efter att ha anfört rookiekampen under större delen av säsongen tappade Felix ledningen till Santino Ferrucci förra helgen på Gateway-ovalen, och duon skiljs nu åt av bara två ynka poäng med två race kvar att köra.

Ferruccis styrka har dock legat på ovaler, medan Felix varit klart starkare på mer traditionella banor – av den typ som de två kvarstående på kalendern. Rent fartmässigt får vi hoppas att den trenden håller i sig, men med en så tight poängsituation gäller det nu också att ha flytet med sig och inte dras in i några kollisioner eller incidenter.

Där bakom skuggar också Colton Herta, som blev den yngste IndyCar-segraren genom tiderna när han vann INDYCAR Classic i Austin i våras. Det är dessa tre – alltså Sverige vs. två gånger USA – som striden kommer att stå emellan.

Noteras bör att det är dubbla poäng i finalen på Laguna Seca om några veckor, så rookiefighten kan inte avgöras förrän dess. Ett bra resultat i Portland i helgen skulle dock betyda oerhört mycket för de förutsättningar man bär med sig till avgörandet i Kalifornien, där man definitivt vill ha ett så stort övertag som möjligt för att skala bort den allra värsta pressen som där kommer att bli märkbar.

Rosenqvist är tillbaka i sina blå NTT DATA-färger i helgen

 

Lindh under press från Kyle Kirkwood

För Rasmus Lindh är läget snarlikt – men där står striden om det totala mästerskapsguldet. Lindh har gjort en stark säsong så här långt, hans första i Pro 2000, och leder titelracet med bland annat två segrar på sitt CV.

Det som oroar mig i Rasmus fall är dock den senaste tidens trend, och mer specifikt den person som nu trätt fram som den främsta utmanaren om titeln. Av de senaste sju racen har amerikanen Kyle Kirkwood vunnit sex efter en något trögare inledning; och Kirkwood är ingen motståndare att leka med. Tvärt om är han ett av de absolut mest intressanta unga amerikanska formelbilsnamnen just nu.

Det var just Kirkwood som förra året betvingade Rasmus Lindh i USF2000, klassen precis under Pro 2000. Den gången var det aldrig något snack; Kirkwood dominerade mästerskapet och vann imponerande 12 av 14 race. Vid slutet av året hade han mer än 200 poäng mer än Lindh (440 vs. 238).

Kirkwood dubblerade dessutom förra säsongen och vann lika övertygande F3 Americas-titeln, om än mot ett kraftigt decimerat motstånd. Även där kammade han hem varenda race förutom två.

På Kirkwoods CV finns också ett guld i amerikanska Formel 4 från 2017.

Med tanke på att Kirkwood tycks ha fått upp farten rejält även i Pro 2000 kommer Rasmus Lindh att sättas på stora prov i de avslutande racen. I potten ligger en stor prissumma på nästan 600 000 dollar och väntar på mästaren för vidare avancemang till Indy Lights, det slutliga steget innan IndyCar. Det är ett avgörande kliv på den amerikanska racingtrappan.

Just nu leder Lindh med bara sex poäng över Kirkwood; i princip lika dem emellan, alltså.

Håll ögonen öppna på den här fighten i helgen, för den lär bli explosiv.

Rasmus Lindh är under press i Pro 2000

 

Räikkönen fullföljer FP1 på Spa – Ericsson på sidolinjen

Vi kan också konstatera att Kimi Räikkönen genomförde den första F1-träningen nere på Spa utan några till synes större problem. Kimi, som sträckt en muskel i vänster ben, ser därmed ut att kunna fullfölja resten av helgen som vanligt för Alfa Romeo. Räikkönen körde 20 varv och var tre tiondelar snabbare än teamkamraten Antonio Giovinazzi.

Marcus Ericsson, som kallats ner till Belgien på standby i sin roll som teamets reservförare, lär därmed inte synas till ute på banan den här helgen.

Olyckligt för Marcus, som nu tvingas stå över IndyCar-racet i Portland utan att i själva verket köra en meter på Spa. Samtidigt är situationen förståelig; Alfa Romeo var helt enkelt tvungna att gardera sig ifall Räikkönen de facto inte var i skick att köra. Marcus är tillbaka i IndyCar till finalen på Laguna Seca, och även om helgens avbräck självklart inte är positivt tror jag ändå inte att det på det stora hela nämnvärt skadar Marcus möjligheter att hitta en ny styrning i IndyCar till nästa säsong.

 

Helgens hålltider för IndyCar, Portland:

Fredag 30 augusti
Fri träning 1: 
19.50-20.35
Fri träning 2: 23.40-00.25

Lördag 31 augusti
Fri träning 3: 
20.00-20.45
Kvalificering: 00.00-01.15 / LIVE @ Viasat

Söndag 1 september
Race (105 varv): 
21.35-23.45 / LIVE @ Viasat

 

Vi håller tummarna för våra två USA-svenskar i helgen!


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se