Racingbloggen e

Viktor Andersson, Rasmus Lindh i officiellt Road to Indy-test

Publicerad 2019-10-18

Viktor Andersson kan vara näste svensk på väg att jaga den amerikanska IndyCar-drömmen. Den nykorade Formula Nordic-mästaren är en av två svenskar i startlistan inför helgens officiella test för supportklasserna i Road to Indy-paketet, bredvid redan USA-etablerade Rasmus Lindh.

I helgen, lördag och söndag, kör de tre Road to Indy-serierna USF2000, Pro 2000 och Indy Lights ett gemensamt officiellt test. Testet, som döpts till ära av den tidigare Indy Lights-teamchefen Chris Griffis som hastigt avled i september 2011, äger rum på road course-varianten av Indianapolis Motor Speedway.

Att Rasmus Lindh, tvåa totalt i årets upplaga av Pro 2000, tar steget upp till Indy Lights och testar med den seriens regerande mästare Andretti Autosports är ingen överraskning. Det har länge varit känt att familjen Lindh siktar mot det översta steget på Road to Indy-trappan nästa säsong, och Andretti Autosports hade varit det bästa tänkbara alternativet – även om Lindh i nuläget inte har någon racesits klar för 2020.

Ett nytt och intressant namn i de här sammanhangen är däremot Viktor Andersson, som tar sina första stapplande steg i USA den här veckan. Viktor är son till STCC-bekante Mattias Andersson (som själv körde fem race i Indy Lights på 90-talet) och har efter två säsonger i den svenska formelbilsklassen Formula Nordic nu alltså försiktigt ställt siktet mot Amerika.

Viktor, som alltså vann Formula Nordic i år, kommer i helgen att testa i instegsklassen USF2000 med HMD Motorsports. Andersson har i veckan förberett sig med två privata testdagar på den lilla Autobahn-anläggningen en bit utanför Chicago, där han i fina förhållanden tillryggalagt totalt runt 60 mils körning.

Viktor Andersson testar USF2000

Jag har själv varit i kontakt med Viktor, som rapporterar att testet i Chicago gått bra. Den största skillnaden mellan Formula Nordic och den snabbare USF2000-bilen är enligt honom själv framför allt växellådan, där han i Sverige kört med traditionell växelspak och fem växlar och där man i USF2000 jobbar med en sexväxlad paddellåda.

Formula Nordic-bilen har runt 140 hästkrafter och USF2000 ca. 175, så där är det ingen större skillnad. Istället är det nog mer den ökade downforcemängden som Viktor kommer att känna av.

En stor skillnad blir förstås också teamet. Hemma har man drivit Viktors satsning i ren familjeregi, där pappa och farfar i princip dragit runt allting. Mattias köpte för övrigt bilen från Linus Lundqvists bonuspappa Benny Hanner efter att Linus själv vunnit det som då hette Formula STCC Nordic 2016 (Linus Lundqvist kommer för övrigt att köra det officiella FIA F3-testet i Valencia om några dagar).

Hos HMD får Viktor Andersson nu för första gången prova på att jobba med en riktig raceingenjör och så vidare, dessutom på engelska.

Familjen Andersson har ingenting klart för nästa säsong och är själva försiktiga i sin ambition för 2020 – helgens test är till stor del ”se och lära”. Dock åker man inte över till Indianapolis för ett sådant här test om inte tanken på att faktiskt tävla har infunnit sig, så vi kan nog utgå från att USF2000 åtminstone i nuläget står högst upp på önskelistan för Viktor Andersson.

Totalt är 17 förare anmälda till helgens test i USF2000. Ungefär hälften är rookies. I fältet kommer bland andra Eduardo Barrichello, Rubens Barrichellos son, att finnas. Barrichello ska köra för DEForce Racing. HMD mönstrar två bilar; en för Viktor Andersson och en för PJ Thompson. Den sistnämnde är för övrigt till vardags mekaniker hos IndyCar-teamet Rahal Letterman Lanigan Racing och roar sig dessutom med lite midget- och sprint car-racing.

Dessvärre är startfältet i Indy Lights lite tunnare med bara fem anmälda bilar. Rasmus Lindh är en av fyra förare hos Andretti Autosports, bredvid bland andra den tidigare World Series by Renault- och FIA WEC-föraren Egor Orudzhev som blir intressant att följa i Indy Lights-debuten. Förutom de fyra Andretti-bilarna är bara Rinus VeeKay på plats, för Felix Rosenqvists gamla team Belardi.

Under Chris Griffis Memorial Test kör varje klass vardera tre pass gånger 45 minuter per dag. Live timing finns på de tre seriernas respektive hemsidor.

STARTLISTA – Chris Griffis Memorial Test, 19-20 oktober


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se