Annons

Vill du också äga en Ferrari?

Publicerad 2018-02-28

Nu kan du som är intresserad av sportbilar och investeringar kombinera dina intressen!

Sportbilsfonden erbjuder något så unikt som delägarskap i en samling klassiska sportbilar. Det handlar om vackra sportbilar främst från Ferrari men också klassiker från bland annat Maserati, De Tomaso, Porsche och Jaguar.

Förutom den sunda investeringen med hög avkastningspotential får alla som investerar i bolaget tillgång till aktiviteter och event med anknytning till intresset för klassiska sportbilar.

Det är en ständigt växande trend med klassiska sportbilar. Tillgången på bilarna är lika begränsad som efterfrågan är stor. Det gör bilarna attraktiva även sett ur ett investeringsperspektiv.

Priserna är ofta väldigt höga och därför har de mest exklusiva sportbilarna enbart hamnat hos en exklusiv krets samlare.

Men det finns enklare sätt att investera i en samling exklusiva sportbilar, som inte kräver avsevärda egna resurser av kapital och kunnande.

Vilka spännande bilar finns i Sportbilsfondens samling? Ett exempel är superbilen Ferrari Testarossa. Den presenterades 1984 och designades av anrika Pininfarina, som en ersättare till föregångaren Ferrari 512 BBi Boxer.

Namnet Testarossa, som för övrigt betyder ”röd topp”, hämtades från 50-talets berömda 250 Testa Rossa, vars röda ventilkåpor gav den det numera legendariska namnet.

Motorn i Testarossa är en 5-liters 180-graders V12 med 4 ventiler per cylinder och en effekt strax under 400 hk. Prestandan var för den tiden mycket imponerande med en toppfart på nästan 300 km/h och den klarade av att accelerera 0-100 på dryga 5 sekunder.

Bilen är fortfarande den bredaste bilen som Ferrari tillverkat med en bredd på nästan 2 meter. Testarossa blev en ikon på sportbilshimlen genom för sin tid djärv design och imponerande prestanda. Den syntes också flitigt biodukarna. Självklart blev drömbilen Ferrari Testarossa därför också ett givet inslag på väggen i varje pojkrum under 80- och 90-talen.

För inte så värst länge sedan kunde man köpa en Testarossa för runt 400.000 kr. Designen ansågs under denna tid hopplöst omodern och ganska vulgär. Nu några år senare anser marknaden är bilen är en kultförklarad ikon, vilket gör att man idag ska vara mycket nöjd om man hittar en fin bil för under 1.200.000 kr. Det är inte ovanligt att fina exemplar bjuds ut för närmare 2.000.000 kr.

Över en tioårsperiod har värdetillväxten kring klassiska sportbilar varit närmare 500 % – det är ganska svårt att slå!

Sportbilsfondens idé är att erbjuda de som inte tidigare har haft möjlighet att bygga upp och förvalta en egen samling.

Redan från drygt 40.000 kronor kan du bli delägare i Sportbilsfonden samling av klassiska sportbilar.

– Vi tror mycket på detta och den utveckling vi ser i marknaden, inte minst här i Sverige gör att vi ser en rejäl potential över tiden på detta område, säger Sportbildfondens VD Bo Lindman.

Utöver sitt engagemang i Sportbilsfonden arbetar Bo Lindman dels med affärsutveckling i motorbranschen. Han har en bakgrund som tävlingsförare i främst klassisk racing, och är en ofta anlitad speaker vid olika motortävlingar runtom i Sverige.

– Klassiska sportbilar kommer troligtvis vara lika etablerat som andra mer traditionella investeringsområden inom inte allt för lång tid, säger han.

Du som vill veta mer om investering i klassiska sportbilar kan maila till info@sportbilsfonden.se eller besöka bolagets hemsida www.sportbilsfonden.se

Innehåll presenteras av
Sportbilsfonden