Racingbloggen e

W Series till Sverige med DTM

Publicerad 2019-10-31

W Series, det omtalade nya racingmästerskapet enbart för kvinnor, förlägger en deltävling i Sverige i samband med DTM-arrangemanget i Anderstorp nästa säsong.

Nyheten släpptes under torsdagen när DTM presenterade de supportklasser som kommer att följa mästerskapet under säsongen 2020, då man gör ett historiskt första nedslag i Sverige.

För Anderstorps del omfattar supportprogrammet tre klasser: W Series, nya GT-klassen DTM Trophy samt Tourenwagen Classics för historiska DTM-bilar. Därmed har man landat i tre väldigt olika mästerskap som sannolikt var och ett kommer att tilltala en specifik målgrupp – men där beskedet om W Series måste anses vara det mest intressanta.

W Series lanserades inför den här säsongen, och drog snabbt igång en storm av känslor och reaktioner. Vissa menade att seriens profil, med enbart kvinnliga förare, var det bästa som kunde hända sporten ur ett jämställdhetsperspektiv; andra hävdade precis raka motsatsen.

Att mästerskapet dessutom lyckats hitta ett sätt att betala ut enorma prispengar till inte bara de mest framgångsrika förarna, utan genomgående till i princip hela fältet, har också bidragit till W Series kontroversiella ställning. Årets mästarinna, Jamie Chadwick, belönades med hisnande 500 000 dollar efter en säsong som sträckte sig över sex race. Fem miljoner kronor. Det, oavsett vad man tycker i sak, kan bara beskrivas som anmärkningsvärt.

De tävlande behöver heller inte betala en krona för att köra; W Series står för allt. Det är en riktig karriärklass av ett slag som de allra flesta manliga förare bara kan drömma om idag. Finländska Emma Kimiläinen är en av dem som tävlat i W Series under premiärsäsongen, och som kommer tillbaka igen 2020. Precis som Chadwick.

Oavsett vad man tycker om W Series och dess kontroversiella status är en sak säker: man har i alla fall lyckats röra om i den etablerade motorgrytan. Där andra har misslyckats i evighet – att hitta en struktur som inte kräver mångmiljonbelopp från den aktive för att delta – har W Series på ett år ritat om kartan. Det är förstås tråkigt att det inte kommer båda könen till gagn, men för det kan man trots allt knappast belasta W Series.

W Series är ett mästerskap som engagerar, och det är aldrig fel. Vi får se vilka rubriker man skapar i sommar, på vår småländska mosse.

För övrigt kan man konstatera att det alltså inte ser ut att bli några svenska klasser på supportprogrammet vid DTM i Anderstorp. Detta beror främst på att STCC (som återfår sitt namn nästa år) med tillhörande paket, inkl. Carrera Cup och GT4, själva tävlar i Skellefteå samma helg. Tråkigt att det inte gick att gifta ihop de här plattformarna och göra gemensam sak, men nu är det som det är och vi får istället glädja oss åt en svensk racinghelg av sällan skådat slag – i båda ändar av landet – den 12-14 juni.

 

 


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se