Racingbloggen e

Zegerrik zuperhelg för zvenskarna

Publicerad 2019-05-20

Dubbelseger på Zandvoort och en DTM-pall på Zolder: Z var tydligen helgens bokstav för våra svenska racinghjältar. Man skulle i och för sig kunna blanda in nästan hela alfabetet i framgångsreceptet, för det här var ett veckoslut rejält färgat i blått och gult.

Thed Björk vann två gånger om när WTCR-säsongen rullade in bland sanddynerna på den holländska Nordsjökusten. Seger i såväl Race 1 som Race 3 på Zandvoort betyder avancemang till andra plats i förarmästerskapet, 11 poäng bakom ledande Esteban Guerrieri.

Thed Björk i ledning på Zandvoort

Det här var också en helg då det äntligen lossnade för Johan Kristoffersson. Den regerande STCC-mästaren debuterar ju som bekant i WTCR i år, men har haft en tuff säsongsinledning – kanske mest på grund av att hans Sébastien Loeb Racing-VW inte givit honom optimala förutsättningar i den tuffa konkurrensen.

På Zandvoort vände vindarna dock rejält. Fyra, trea, sjua blev resultatsviten i Nederländerna, med WTCR-karriärens första pallplats därmed inkasserad.

Extra roligt var det att vi i Race 1 faktiskt hade svenskintressen på alla tre stegen på pallen. Björk vann före teamkollegan Yvan Muller i en dubbel för Göteborgsbaserade Cyan Racing Lynk & Co., medan Mikel Azcona körde in som trea för Poker Wallenbergs PWR Racing. I samma heat var alltså Kristoffersson fyra, före en tredje Cyan-bil körd av Andy Priaulx. ”Svenskt” rakt igenom i topp fem, med andra ord. Gud vad bra vi är. På riktigt.

Daniel Haglöf, i den andra PWR-bilen, hade däremot en tyngre helg. En 12:e plats som bäst var inte vad ”Danne” hade hoppats på, men med deltagande både hemma i TCR Scandinavia och i WTCR finns det alltid ”the next one” att ta sikte på.

 

Joel på pallen

På Zolder-banan i Belgien spelade Joel Eriksson sina strategiska kort rätt i helgens inledande DTM-race och belönades med säsongens första pallplats. Han tog målflagg bakom BMW-kollegan Philipp Eng i en dubbel för det klassiska RBM-teamet som de båda representerar, och som är baserat i Mechelen bara en timme från banan. En känslosam dubbelseger för RBM, som leds av den karismatiske Bart Mampaey, på hemmaplan alltså.

Båda helgens DTM-race (Eriksson blev tia i det andra) bjöd för övrigt på mycket underhållande racing, där sympatierna ligger hos den imponerande rookien Sheldon van der Linde som från pole position snuvades på en pallplats i Race 2 bara några kurvor från mål.

Borta på Most i Tjeckien körde Joels storebror Jimmy samtidigt sin andra deltävling för säsongen i ADAC GT Masters. Det började lovande när han tillsammans med teamkamraten Jeroen Bleekemolen – tvåfaldig Porsche Supercup-mästare – toppade fredagens fria träning, men två lite jobbigare tidskval renderade till slut i nionde respektive 12:e plats i helgens två race. Årets första poäng i hamn för Jimmy Eriksson, dock.

På Most tävlade också Henric Skoog och Gustav Malja i Porsche Carrera Cup Deutschland, dock utan någon större lycka den här gången.

Joel Eriksson

 

Mackan och Felix klara för Indy 500 – sensationell flopp för Alonso 

På andra sidan Atlanten har hela den senaste veckan handlat om Indy 500. Åtskilliga träningar har körts, och i lördags lyckades så både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist ta sig igenom den stora pärs som Indy 500:s kvalsystem frambringar.

Du som läser detta har säkert följt utvecklingen i Indianapolis på nära håll och vet att båda svenskarna klarade av att nå topp 30. Ericsson kommer att starta loppet nu på söndag från 13:e ruta efter ett mycket imponerande kval, och Rosenqvist från 29:e.

För Felix del har de senaste dagarna handlat om att arbeta sig tillbaka in i matchen efter den stora kraschen i onsdags, och han är faktiskt den ende av dem som smällt under träningarna som till slut klarade av att slå sig in i det 33 man stora fältet. Att återhämta sig från en Indy-krasch i 370 km/h är en större psykologisk kamp än vad man nog kan förstå, och att Rosenqvist dessutom tvingades kvala i sin reservbil som ett resultat av kraschen gjorde inte saken enklare.

De stora rubrikerna fick dock inte svenskarna, eller ens pole-sittern Simon Pagenaud, utan en viss Fernando Alonso. Spanjoren var den förste som kraschade under träningarna i förra veckan, och har genomgående haft enorma problem på den förrädiska ovalen.

McLarens påkostade jättesatsning på Indy 500 sköts sedan brutalt i sank när Alonso sensationellt misslyckades med att ens kvala in till själva racet i Last Row Shootout igår söndag. Alonso slogs ut när Kyle Kaiser – för det lilla privatteamet Juncos Racing – med en hårsmåns marginal levererade ett bättre fyravarvssnitt än Alonso och därmed tog den 33:e och sista platsen i fältet.

Absolut katastrof för Alonso och McLaren, och sannolikt även för tittarsiffrorna på söndag – även om jag hoppas och tror att det inte direkt kommer att påverka intresset hemma i Sverige…

Undertecknad åker till Indianapolis på onsdag, så räkna med rapporter därifrån.

 

Drama i Grand Prix de Pau

Själv skriver jag detta inlägg på väg hem från Frankrike och den 78:e upplagan av Grand Prix de Pau, det klassiska gatloppet för Formel 3 i Pyrenéerna. Ett av mina personliga favoritrace, som vunnits av herrar som Fangio, Stewart och Hamilton men också av två svenskar: Reine Wisell 1971 och Felix Rosenqvist 2014.

Linus Lundqvist hänger runt i Pau

I år hade vi en svensk till start i form av Linus Lundqvist, som samtidigt ställdes inför utmaningen att ta sig an sitt allra första stadslopp någonsin. Alltid en tuff uppgift i sig själv, men denna gång gjordes saken inte enklare av lynnigt väder och återkommande regn. Linus höll ihop det bra i det första racet i lördags där han blev femma, och slogs sedan om pallen i finalracet igår – det officiella ”Grand Prix de Pau” – men touchade tyvärr i muren efter ett misslyckat omkörningsförsök för tredjeplatsen uppe i tighta Lycée-högern. Linus var mycket besviken på sig själv, men det här är precis en sådan process man måste gå igenom som stadsbanedebutant och jag är övertygad om att han har lärt sig väldigt mycket.

Segern gick under spektakulära omständigheter till Billy Monger, som startat på slicks men som gick in för regndäck tidigt i loppet i extremt luriga förhållanden. Chansningen gick hem, och Monger lyckades därmed med konststycket att pricka in karriärens första formelbilsseger i ett av de mest prestigefyllda juniorracen som finns.

Fullt ladd i Pau

Monger tvingades amputera båda benen efter en hemsk olycka i ett Formel 4-race på Donington Park 2017 (ett race som Linus Lundqvist faktiskt vann under dämpade former) och segern i Pau gav förstås upphov till ett enormt medialt pådrag.

Grand Prix de Pau ingick i år för första gången i Euroformula Open-mästerskapet, där Lundqvist och Monger kör. Serien är tillbaka i rampljuset redan kommande helg på Hockenheim; en bana som Linus Lundqvist aldrig tidigare har besökt.

 

F3: två nya vinnare i England

Den förare som ersatt Linus Lundqvist i Double R Racings line-up i brittiska Formel 3 den här säsongen är Hampus Ericsson, Indy-Marcus lillebror. I helgen tog han sin första seger i mästerskapet på Snetterton, där ytterligare en svensk – Carlins Lucas Petersson – också kammade hem sin första triumf i en händelseutveckling som man på förhand inte kunde se komma.

Peterssons seger kom i det andra av helgens tre race, och det ska sägas att det i brittiska F3 betyder 100 % omvänd startordning. Man vänder alltså på hela resultatlistan från Race 1, vilket i det här fallet placerade Petersson på pole position. Han behöll sedan sin ledning från start till mål i ett incidentfyllt race där bakom.

Hampus Ericssons seger kom i ett mer regelrätt Race 3. Hampus lyckades undvika att dras in i en masskrasch som eliminerade topptrion Kiern Jewiss, Johnathan Hoggard och Neil Verhagen på det första varvet, och behöll sedan lugnet under press från mästerskapsledande Clement Novalak under slutvarven.

Anthony Hieatt, Double R-stallets teamchef, berättade för övrigt nere i Pau (där han driver Lundqvist och Jack Doohan i EF Open) att Hampus fått en ny motor i fredags som verkar ha givit önskat resultat. Hampus ligger nu fyra i mästerskapet; Lucas Petersson är på 14:e plats.

 

Nu laddar vi för fullt inför en ny vecka med några av årets absoluta höjdpunkter. På söndag avgörs både Indy 500 och Monacos Grand Prix. Mer om det sistnämnda kommer i bloggen redan i morgon.


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se