BMW M4 CS

Artikel publicerad 2017-04-19

När M4 GTS började säljas tog den slut på en gång. Nu kommer CS, och risken är väl att den också blir en het potatis… Det gjordes 700 GTS, och det blir färre CS. Hardcore på sätt och vis, men baksäte finns – och vill man ha en ”riktig” clubsport får man skruva i halvburen och racestolar själv.

Det här är den starkaste M4:an man kan beställa för gatbruk just nu, och den har en välbekant 3,0-liters dubbelturbosexa som lämnar cirka 460 hk och 600 Nm. Exakta svenska siffror lär skilja sig en aning, vi uppdaterar artikeln när vi vet! En vanlig M4 lämnar i alla fall 431 hk så det är en bit mer i CS, som dessutom är lättad med hjälp av kolfiberförstärkt plast i taket, bakluckan, diffuser, frontsplitter och dörrsidorna som dessutom får stroppar istället för handtag på insidan. Rejsigt så det förslår! 32 kg är den bantad jämfört med M4, 10 kg jämför med M4 Competition Package.

0-100 ska gå på 3,9 sekunder – 0,3 snabbare än Competition Package. Toppfarten är begränsad till 278 km/h och Nürburgring ska avverkas på 7 minuter och 38 sekunder om man gör rätt. Det är 10 sekunder långsammare än GTS.

Växellådan är standard dubbelkopplingslåda med sju lägen. Bromsarna är kralligare försås, som tillval fås sexkolvsok fram i guldlack och kolfiberkeramiska skivor. Hårdare fjädring ingår liksom grövre krängningshämmare. 20-tumsfälgar bak är standard, 19 fram. Färgvalen är Lime Rock Grey Metallic, Alpinvit, San Marino-blå metalliv, Sapphire Black metallic och Frozen Dark Blue II.

Tyska priserna är från 116.900 Euro och du får skynda dig om du vill beställa en!

Bo Lundvang
bo.lundvang@bilsport.se